Een land met veel vrijheid en burgerlijke gelijkheid leidt tot een gelukkige bevolking. Blijkbaar leidt het eveneens tot een gelijke interesse in de aandelenmarkt. Er is een land op ons continent dat al verschillende jaren bovenaan staat op de geluksladder. En in dat land spelen ook het grootste aantal vrouwen mee op de beurs.
Het gaat natuurlijk over Finland, het gelukkigste land ter wereld. Het land heeft volgens Gallup, een Amerikaans onderzoeksbureau, al jarenlang de meest tevreden bevolking ter wereld.
In 2018 stond Finland laatst nog helemaal vanboven in de ranglijst. Daarna kwamen Denemarken, Noorwegen, IJsland, Nederland, Zwitserland, Zweden, Nieuw-Zeeland, Canada en Oostenrijk. België deed het niet bijzonder slecht toen met de zeventiende plaats.
Een derde van de beleggers
Opvallend: alle Scandinavische landen scoren goed op het vlak van geluk. Dat geldt ook voor het aantal vrouwen die meedingen naar succesvolle investeringen op de beurs. Maar ook hier steekt Finland er met kop en schouders bovenuit.
Finland heeft veruit het grootste aantal vrouwen die investeren op de beurs, dat meldde het persagentschap Bloomberg vrijdag. Sterker nog: het aantal Finse vrouwen die naar de beurs lonken verdubbelde maar liefst in de laatste twee jaar. Ze vormen samen een derde van de bevolking die aandelen op haar naam heeft staan. Dat zegt Nordnet AB, een Scandinavische beursmakelaar.
Net als in sommige andere westerse landen is het vaak minder ingeburgerd om te investeren op de beurs. Het wordt wellicht niet gezien als een veilige manier om spaargeld te beleggen. Wel wordt het in Finland bekeken als een manier om extra inkomsten te genereren. En dat concept hebben de Finse vrouwen ook goed onder de knie.
Financieel geletterd
Volgens Nordnet stroken de cijfers mooi met Finlands ambitie om de meest financieel bekwame bevolking van de wereld te creëren. Finland wil dat doel tegen 2030 bereiken.
Anna-Maja Henriksson, de Finse minister van Justitie, heeft hiervoor een ingenieus plan onthuld. Finland zal in samenwerking met haar centrale bank, verzekeringsbedrijven en pensioenfondsen een campagne in elkaar steken om de bevolking wegwijs te maken in de financiële wereld. Om de jonge generaties ook te betrekken zullen er Finse sociale mediafiguren ingezet worden.
Lees ook: