De Zweedse meubelketen Ikea is op weg om dit jaar meer dan 50 nieuwe vestigingen te openen. Dat zijn er 20 meer dan vorig jaar.
Heeft de pandemie wel degelijk op de resultaten gewogen, dan profiteert de keten toch van de massale vraag naar meubels. De totale verkoop in alle 445 Ikea-vestigingen wereldwijd daalde tijdens het voorbije boekjaar, dat eindigde op 31 augustus, met 4 procent. Maar de online verkoop steeg met liefst 45 procent. Online is nu al verantwoordelijk voor 15 procent van het totale zakencijfer.
In juni raakte bekend dat de keten met negen landen – waaronder België – in onderhandeling was om geld, dat ze van de respectieve overheden kreeg om de coronacrisis door te komen, terug te geven. De keten zei minder onder de Covid-19-crisis te hebben geleden dan verwacht.
Een reeks nieuwigheden
De keten introduceert ook een reeks nieuwigheden. Zo wordt naast het online aanbod ook het aantal winkels uitgebreid in stadscentra.
Verder worden speciale showrooms voor keukens opgericht, komen er mogelijkheden om meubels door professionals te laten assembleren en kunnen meubels in 30 landen gehuurd worden.
Ook op vlak van nieuw technologieën zet het Zweedse concern flinke stappen. Begin april kondigde het bedrijf aan het Amerikaanse Geomagical Labs te hebben overgenomen. Dat bedrijf heeft zijn basis in Silicon Valley en is gespecialiseerd in 3D-beeldvormingstechnologie voor het interieur. Gebruikers kunnen kamers scannen en vervolgens meubels op schaal verwijderen of herschikken.
Ikea is van plan om de technologie van Geomagical in haar website en apps te integreren zodat mensen beter kunnen visualiseren hoe hun Ikea-meubels er in hun thuisinterieur uit zouden zien.
Ikea verwelkomde vorig boekjaar wereldwijd ruim 825 miljoen klanten.