De privacyregulator van Ierland bekijkt Google’s privacybeleid en dan specifiek hoe het bedrijf omgaat met de locatiedata die het van gebruikers verzamelt.
De Irish Data Protection Commission (DPC) zegt dat het ‘een aantal klachten’ gekregen heeft van verschillende consumentenorganisatie vanuit de Europese Unie.
Die groepen zouden ‘bezorgdheden hebben gedeeld over de legaliteit van Google’s verwerkingen van locatiedata en de transparantie daaromtrent.’
‘Het onderzoek zal bekijken of Google een valide legale basis heeft om de locatiedata van zijn gebruikers te verwerken en of het zijn verplichtingen als data-eigenaar in termen van transparantie nakomt’, zegt DPC in een verklaring.
GDPR
Het Ierse onderzoek is ook relevant voor België. Googles moederbedrijf Alphabet is namelijk in Ierland gevestigd. Dat wil zeggen dat DPC Google moet controleren voor alle landen in de Europese Unie. DPC moet dus controleren of Google de GDPR-regels opvolgt.
Een woordvoerder van Google zegt dat mensen in staat zouden moeten zijn om te begrijpen en te controleren hoe bedrijven hun locatiedata gebruiken om bepaalde services te leveren. Dat is ook één van de uitdagingen die de nieuwbakken CEO van Alphabet, Sundar Pichai, voor zich heeft liggen.
‘Wij zullen goed samenwerken met de DPC tijdens het onderzoek en we blijven ook nauw samenwerken met de regulatoren en consumentenorganisaties vanuit heel Europa. In het laatste jaar hebben we een aantal aanpassingen gedaan aan ons product om de transparantie te verbeteren en gebruikers meer controle te geven over hun locatiegegevens’, zegt de woordvoerder aan CNBC.
De veelbesproken GDPR-wetgeving, die in 2018 in voege is gegaan, geeft internetgebruikers meer controle over hun data. Bedrijven worden door de wetgeving gedwongen om beter om te gaan met de informatie die ze krijgen via het surfgedrag van bezoekers. Een bedrijf dat de GDPR-wetgeving schendt, riskeert een boete tot 20 miljoen euro of 4 procent van de globale omzet, afhankelijk van wat het hoogste is.
Ander onderzoek naar Alphabet
Alphabet staat al enkele jaren onder druk om transparanter te zijn over hoe het omgaat met gebruiksgegevens. De teleurstellende resultaten van dit kwartaal, waaronder teleurstellende cijfers voor YouTube, hebben de prijs voor aandelen van Alphabet dan ook scherp doen dalen.
Google wordt ook onderzocht voor hoe het omgaat met advertenties en hoe eigen advertenties worden behandeld ten opzichte van betaalde reclame.