Vier blockchainprojecten die zich toespitsen op het metaverse hebben vorige week samen voor ruim 100 miljoen dollar aan digitale gronden verkocht, leren cijfers van de cryptosite DappRadar. Elk stukje grond is een NFT die cryptoliefhebbers kunnnen kopen.
Sinds Mark Zuckerberg de naam van Facebook heeft veranderd in Meta spreekt nagenoeg iedereen uit de techwereld over metaverses. Wie wil, kan nu al investeren in een stukje digitale grond. Er bestaan immers al verschillende NFT-projecten die zich toespitsen op de metaverses.
105 miljoen dollar
DappRadar laat weten dat het tussen 22 en 28 november een enorme verkoopgolf heeft opgetekend in de wereld van de metaverses. Het bedrijf noemt daarbij vier specifieke NFT-projecten: The Sandbox, Decentraland, CryptoVoxels en Somnium Space. Die stonden die week garant voor een gecombineerd handelsvolume van maar liefst 105,8 miljoen dollar.
The Sandbox was vorige week goed voor een handelsvolume van maar liefst 86,56 miljoen dollar, Decentraland was goed voor 15,53 miljoen dollar, terwijl CryptoVoxels en Somnium Space respectievelijk 2,68 miljoen en 1,1 miljoen dollar genereerden. Alle vier deze NFT-projecten zijn gebouwd op de Ethereum-blockchain.
“De verkoopcijfers en constant stijgende NFT-prijzen tonen aan dat de metaverses momenteel de meest populaire producten zijn in de cryptowereld”, laat DappRadar weten. De site bevestigt dat de toegenomen populariteit van metaverses onder meer te danken is aan de naamswijziging van Facebook.
Grote bedrijven duiken in de metaverses
“Dit is weliswaar nog maar het topje van de ijsberg”, aldus de cryptosite. “Virtuele werelden hebben zo’n enorm potentieel.” DappRadar gelooft dat er nog zoveel meer gebruikstoepassingen zijn voor de metaverses.
Dergelijke NFT-projecten verschijnen ook op de radar van enkele topbedrijven. Zo heeft Adidas onlangs laten weten dat het een samenwerking op poten heeft gezet met The Sandbox. Enkele dagen later volgde een nieuwe aankondiging waarin het sportmerk zei dat het voortaan ook samenwerkt met het cryptohandelsplatform Coinbase. “Het metaverse is momenteel een van de meest opwindende ontwikkelingen in de digitale wereld, waardoor het een interessant platform is voor Adidas”, liet een woordvoerder van de Duitse multinational weten.
Microsoft werkt dan weer aan een eigen metaverse. Een paar dagen na de aankondiging van Zuckerberg liet Microsoft-CEO Satya Nadella weten dat zijn bedrijf werkt aan 3D-avatars die kunnen gebruikt worden in een digitale wereld. Via die avatar kun je dan binnen het videochatprogramma Teams toegang krijgen tot virtuele ruimtes, metaverses, zoals de eigen digitale vergaderzaal van je werkgever.
(lb)