Hyundai geeft plankgas voor productie elektrische voertuigen

Autofabrikant Hyundai wil tegen 2030 18 miljard dollar investeren in de Zuid-Koreaanse industrie voor elektrische voertuigen. Het bedrijft hoopt zo een dominant marktaandeel op de globale markt te houden.

Waarom is dit belangrijk?

De elektrificatie van het globale wagenpark is een van de grootste uitdagingen momenteel, maar er wordt wel steeds meer op ingezet. Willen autofabrikanten hun concurrentievoordeel op de globale markt niet verliezen, stappen ze beter mee op de kar. Ook Hyundai is nu van plan om nog meer in te zetten op het traject naar meer elektrische voertuigen (EV).

In het nieuws: Hyundai Motor Group lanceerde zijn investeringsplannen tijdens de openingsceremonie van de eerste fabriek voor elektrische voertuigen van Kia.

  • Het bedrijf wil 24 biljoen won (omgerekend 18,14 miljard dollar) spenderen aan de uitbouw van een industrie voor EV’s in Zuid-Korea.
    • Tegen 2030 zou dit ervoor moeten zorgen dat Hyundai zo een dominant marktaandeel in de globale vraag naar voertuigen kan behouden. Dat schrijft Reuters.

Meer productie

Opschaling: Het bedrijf, dat naast Hyundai ook het model Kia en de luxewagen Genesis fabriceert, wil zijn jaarlijkse productie verhogen naar 1,51 miljoen voertuigen. Tegen 2030 zou dit wereldwijd opgeschaald moeten worden tot 3,64 miljoen wagens.

  • De Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol beloofde om maatregelen te nemen dit jaar om de Zuid-Koreaanse auto-industrie verder te ondersteunen. Zo moet de industrie beter in staat zijn om zich te richten op ‘de wagens van de toekomst’.
  • Zo zou er bijvoorbeeld een uitbreiding van de belastingvoordelen voor de productie van EV’s klaarliggen.
  • Vorig jaar maakte Hyundai bekend dat het in de Verenigde Staten tegen 2025 10 miljard dollar zou investeren om samen met Amerikaanse bedrijven meer in te zetten op geavanceerde technologieën.

(fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.