Hybride auto’s vervuilender dan gedacht. ‘Stop met de subsidies’, zegt milieukoepel

De Mitsubishi Outlander plug-in hybride – Isopix

Plug-in hybride wagens, die deels op elektriciteit en deels op benzine rijden, zijn minder milieuvriendelijk dan aangenomen, concludeert de Europese milieukoepel Transport & Environment uit een test van drie zulke PHEV-modellen.

Transport & Environment testte de hybride versies van de BMW X5, de Volvo XC60 en de Mitsubishi Outlander op de weg. Het gaat om plug-inwagens die je kunt opladen via een stopcontact. Zowel in elektrische mode als wanneer de wagens op benzine rijden, ligt de CO2-uitstoot hoger dan wat de constructeurs beweren:

  • Tijdens tests onder optimale omstandigheden en met een volledig opgeladen batterij, stootten de BMW X5, Volvo XC60 en Mitsubishi Outlander tussen 28 en 89 procent meer CO2 uit dan was aangekondigd.
  • Met een lege accu stoten deze auto’s drie tot acht keer meer CO2 uit dan de officiële waarden.
  • Bij het rijden in de oplaadmodus van de batterij, waren de cijfers drie tot twaalf keer hoger, benadrukt T&E.

Dieselgate

‘Is dit een nieuwe Dieselgate?’ vraagt Transport & Environment, dat onder meer het WWF en de Bond Beter Leefmilieu als lid heeft, zich af. De milieukoepel vindt in elk geval dat overheden een einde moeten maken aan de fiscale voordelen voor hybride wagens.

Julia Poliscanova van T&E: ‘Plug-in hybrides zijn nep-elektrische auto’s, gebouwd voor laboratoriumtests en voor belastingvoordelen, maar niet om mee te rijden in echte omstandigheden. Onze tests tonen aan dat zelfs in optimale omstandigheden, met een volle accu, de auto’s meer vervuilen dan gepubliceerd. Tenzij u er zachtjes mee rijdt, schiet de CO2-uitstoot als een raket omhoog. Overheden moeten stoppen met het subsidiëren van deze auto’s met miljarden aan belastinggeld.’

Omdat ze relatief zwaar zijn door de ingebouwde batterij, verbruiken de plug-in hybrides bij een lege accu meer benzine dan een klassieke wagen. T&E merkt nog op dat de plug-in hybrides niet geschikt zijn voor lange ritten, omdat ze vaker heropgeladen moeten worden dan volledig elektrische modellen, die circa 300 kilometer kunnen rijden met één oplaadbeurt.

Lees ook: Bijna een op vijf Belgische autokopers kiest voor elektrisch of hybride model