Opmerkelijk: Hyundai opent fabriek in Saudi-Arabië. “Diversificatie”, zegt expert

Het Zuid-Koreaanse automerk Hyundai opent een fabriek in Saudi-Arabië. Een opmerkelijke zet, want er zijn weinig andere fabrikanten die zich in dat land vestigen. Alain De Jong, journalist bij Gocar, licht toe wat hier de bedoeling van is.


Beluister hier het volledige interview met Alain De Jong:


  • De Jong: “Het is een initiatief van de Saudische overheid. Via een investeringsfonds probeert ze de auto-industrie nieuw leven in te blazen. Maar die industrie is nieuw daar. De bedoeling is dat het land extra inkomsten genereert naast de oliewinning, wat de belangrijkste bron van inkomen is. En daarvoor worden tal van nieuwe projecten opgestart met partners, waaronder ook Hyundai.”
  • Saudi-Arabië wil in een eerste fase vooral wagens op fossiele brandstof ontwikkelen, maar op termijn zijn er ook projecten om elektrische wagens te maken in combinatie met Hyundai. Maar het land wil dit ook onder een eigen merk, Ceer, waar ondertussen al veel onderzoek en ontwikkeling mee gebeurt. Ceer zal binnen enkele jaren op de markt komen.
  • Het is waarschijnlijk deels een poging van Saudi-Arabië om het verlies op fossiele brandstof te beperken. Anderzijds denkt men ook toekomstgericht met elektriciteit. Het is een land waar de zon veel schijnt, dus men kan zonnepanelen inzetten. Het is een vorm van diversificatie naast de klassieke industrieën die daar te vinden zijn”, weet de autojournalist.

Samenwerking met gevestigde waarden

  • Er is al een project aan de gang met Lucid, de Amerikaanse producent van elektrische auto’s. Een eerste site is gebouwd en is operationeel. Het is voor Saudi-Arabië belangrijk om een samenwerking te hebben met gevestigde waarden in de autosector zoals Hyundai. Of met Lucid, wat een nieuwkomer is die een product op de markt kan brengen. In die zin is het land toekomstgericht en haalt het voor een deel de technologie van elders in huis.
  • “De samenwerking met Hyundai draait vooral om het lanceren van enkele modellen die gecommercialiseerd worden op de lokale markten: het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Wellicht zullen die nooit bij ons op de markt komen. Ik veronderstel niet dat Saudi-Arabië de ambitie heeft om een grote wereldspeler te worden in de autosector”, is de kanttekening van De Jong.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.