Hummer meet zich klimaatbewust imago aan

Hummer, ooit het symbool voor de benzine slurpende megatruck, kondigt zijn komst naar de elektrische rallycompetitie Extreme E aan. Die nieuwe autosportklasse wil het bewustzijn rond klimaatverandering bevorderen.

Volgens Jim Campbell, een directeur bij producent General Motors, is Extreme E het ideale podium om de nieuwe elektrische Hummer bij een groter publiek bekend te maken. ‘Zowel de Hummer EV als Extreme E willen de perceptie van elektrische voertuigen veranderen.’ Elektrische wagens zijn niet alleen geschikt voor stadsverkeer, maar ook voor de onverharde wegen op het platteland, is zijn overtuiging.

Een eerste versie van de Hummer EV, die recentelijk voorgesteld werd, gaat in het najaar in productie. Het gaat om een supertruck van 1.000 pk, kostprijs circa 100.000 euro, die als GM’s antwoord op de Cybertruck van Tesla gezien kan worden. Het elektrische offensief is een dramatische breuk met Hummers oude imago van brandstof slurpende truck die op arrogante wijze zijn plaats in het verkeer opeiste.

Vijf races

De nieuwe autosportklasse Extreme E, met teams die gesteund worden door grote F1-namen als Lewis Hamilton, Jenson Button en Nico Rosberg, zegt bewustzijn te willen creëren rond klimaatverandering. Het gaat om een spin-off van de Formule E-klasse. Er zijn vanaf april vijf races gepland, telkens rond een ecologisch thema: woestijn (Saoedi-Arabië), oceaan (Senegal), Noordpool (Groenland), Amazonewoud (Brazilië) en gletsjer (Patagonië). Button zal zelf ook deelnemen.

Er zal geen echte Hummer EV deelnemen, want volgens de regels mogen alleen elektrische terreinwagens (SUV’s) van hetzelfde, door de organisatie voorgeschreven type meedoen. Het zal dus om een in Hummer ‘herverpakte’ auto (foto bovenaan) gaan.

LeBron

Volgens GM, die zijn nieuwe batterijsysteem Ultium in de elektrische Hummers stopt, is de belangstelling enorm. Een eerste reeks van 10.000 voorbestellingen was meteen volzet. De autogroep zegt nu bijkomende inschrijvingen voor een reservatie te aanvaarden. Basketbalicoon LeBron James, de ambassadeur van de elektrische supertruck, postte eerder deze maand een promofilmpje op sociale media.

https://twitter.com/HotFreestyle/status/1348007338800771072
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.