In China heeft de Fuxing, de hogesnelheidstrein die sinds vorig jaar op de verbinding tussen Peking en Shanghai wordt ingezet, een nieuw record laten optekenen. De Fuxing biedt met een snelheid van 350 kilometer per uur al sinds juni vorig jaar de snelste treinreis van de hele wereld aan. Tijdens testritten hebben diverse treinen weliswaar al hogere recordsnelheden laten optekenen, maar bij de dagelijkse services voert de Fuxing de wereldwijde ranglijst aan.
Sinds begin juli dit jaar telt de trein echter zestien rijtuigen, waarmee de Fuxing met een lengte van meer dan 400 meter ook de langste hogesnelheidstrein van de wereld is geworden. Er zijn plannen om nog een zeventiende rijtuig aan de trein te koppelen.
Ongeval in China
De Fuxing legt de afstand van 1.318 kilometer tussen Peking en Shanghai af in een tijd van vier uur en achtentwintig minuten. Daarmee kon de reis met één uur worden ingekort. Na een dodelijk ongeval zeven jaar geleden had China de maximumsnelheden op zijn spoorverbindingen teruggebracht tot 300 kilometer per uur.
Dankzij een aantal infrastructuurverbeteringen kon sinds juni vorig jaar echter opnieuw het vroegere maximum van 350 kilometer worden ingevoerd en kon de Fuxing zich opnieuw de snelste trein van de wereld noemen. De absolute topsnelheid van de Chinese trein bedraagt 501 kilometer per uur.
Daarmee is de Fuxing weliswaar trager dan de Japanse SCMaglev en de Franse Train à Grande Vitesse (TGV), die respectievelijk een topsnelheid van 603 kilometer per uur en 575 kilometer per uur laten optekenen. In operationele omstandigheden zijn de maximumsnelheden van de Japanse en Franse treinen echter beperkt tot 320 kilometer per uur.
Plannen in India
Ook India heeft aangekondigd over vier jaar tussen Gujarat en Mumbai een trein met een maximumsnelheid van 350 kilometer per uur te zullen inzetten. Het Indiase project zou een investering van 19 miljard dollar – gedeeltelijk gefinancierd door een Japanse lening – vergen.
© GoEuro
China marktleider
Met zestien rijtuigen kan de Fuxing bijna twaalfhonderd passagiers vervoeren. Voordien beschikte de trein over acht rijtuigen. Het Chinese treinbedrijf China Railway benadrukte dat vorig jaar 41,3 miljoen reizigers van de Fuxing gebruik hebben gemaakt. Jaarlijks zouden treinen tussen Peking en Shanghai ongeveer 600 miljoen passagiers vervoeren.
China heeft inmiddels een netwerk van ongeveer 25.000 kilometer hogesnelheidslijnen. Daarmee is ongeveer 60 procent van het wereldwijde hogesnelheidsnet in China gelegen. China Railway wil de Fuxing uiteindelijk op verbindingen tussen drieëntwintig grote steden inzetten.
Volgend jaar hoopt men alvast met een verbinding tussen Peking en Zhangjiakou in de provincie Hebei te kunnen starten. Peking en Zhangjiakou zijn de twee gaststeden van de Olympische winterspelen die over vier jaar in China worden georganiseerd.
Dankzij de inzet van de Fuxing zal de reistijd tussen beide metropolen van drie uur tot minder dan één uur kunnen worden teruggebracht.