Grafisch: Hoogste aantal verkeersdoden in Vlaanderen sinds 2016

Door de coronapandemie was er het voorbije jaar onbewust minder aandacht voor verkeersveiligheid. Dat zegt de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute in samenwerking met de Federale Politie. Er waren in Vlaanderen in de eerste 6 maanden van dit jaar 109 doden op de baan. Dat is een stijging met 24 procent ten opzichte van 2020. In Wallonië en Brussel is de situatie echter compleet anders. 

Het is over het algemeen moeilijk om cijfers te vergelijken met de voorbije jaren, aangezien 2020 een uitzonderlijk jaar was. De verkeerscijfers in Vlaanderen staan op vele vlakken terug op hetzelfde niveau van 2019. Toch zijn er structurele stijgingen te zien bij het aantal fietsongevallen en ongevallen met bromfietsen. 

Als je nagaat dat de horeca nog lange tijd dicht was dit voorjaar, en er nog verschillende maanden een avondklok aanwezig was, dan zijn de cijfers voor Vlaanderen zeker niet gunstig. 

Tegenovergestelde tendensen in de verschillende regio’s

De tendensen van het aantal doden ter plaatse zijn wel compleet tegenovergesteld in Vlaanderen en Wallonië. In Vlaanderen stijgt het aantal doden met 24 procent, van 88 naar 109. Terwijl in Wallonië het aantal verkeersdoden daalt met 20 procent, van 88 naar 70. Dat is het laagste cijfer van de laatste 10 jaar. Dat van Vlaanderen was sinds 2016 niet meer zo hoog. In Brussel ging het aantal doden van 10 naar 4. 

Het aantal letselongevallen stijgt wel stevig, met 12 procent, net zoals het aantal gewonden, dat 11 procent steeg. De stijging van het aantal letselongevallen zien we in elk gewest. In Vlaanderen steeg het aantal ongevallen met 11 procent, in Brussel met 6 procent en in Wallonië met 16 procent.

Tendensen in Vlaanderen

In juni zijn er een aantal versoepelingen geweest, zoals de heropening van de horeca en de bijeenkomsten van mensen rond het EK voetbal. VIAS denkt dat, samen met het feit dat mensen zich terug meer verplaatsten, dit een impact had op het aantal verkeersdoden in Vlaanderen. In juni waren er 27, dat zijn er 14 meer dan in dezelfde maand vorig jaar.

Vooral voor de auto-inzittenden zien we in de eerste 6 maanden een stijging, van 33 naar 44 doden. Daarnaast kwamen er ook meer fietsers (van 14 naar 18) en bromfietsers (van 3 naar 6) om het leven. Ook bij ongevallen met een lichte vrachtwagen steeg het aantal doden van 12 naar 16.

In Oost-Vlaanderen (van 25 naar 19) en West-Vlaanderen (van 15 naar 13) was er een lichte daling van het aantal doden. In West-Vlaanderen waren het er zelfs nooit minder. In Limburg (van 17 naar 23), Vlaams-Brabant (van 13 naar 26) en Antwerpen (van 18 naar 28) was er wel een duidelijke stijging.

Bij de letselongevallen is er in Vlaanderen vooral een opvallende stijging van 18 procent bij de ongevallen met een lichte vrachtwagen. 

Voor de fietsongevallen zien we een kleine stijging van 3 procent voor het aantal ongevallen met een gewone fiets. Voor de elektrische fietsen is er een stijging van 24 procent voor het aantal letselongevallen.

Bromfietsen weer populairder onder jongeren

In Vlaanderen wint de bromfiets weer aan populariteit, vooral onder jongeren. Dat leidt tot meer ongevallen, zeker bij de jongste leeftijdsgroepen. 

Bij de 16- en 17-jarigen gebeurden 262 ongevallen. Dat is al van 2015 geleden dat het er nog zo veel waren. Dat bromfietsers letselschade opliepen tijdens hun ongeval, kwam 41 procent meer voor dan vorig jaar.

Lees ook:

(jvdh)

Meer