Hoofdsteden Parijs en Berlijn worden met een hogesnelheidstrein verbonden

Eind volgend jaar moet een hogesnelheidstrein de steden Parijs en Berlijn met elkaar verbinden. Dat heeft Jean-Pierre Farandou, topman van de Franse Société Nationale des Chemins de Fer (SNCF), aangekondigd. Een reis tussen de twee hoofdsteden zal zeven uur duren.

Het Franse bedrijf hoopt daarbij, samen met zijn Duitse sectorgenoot Deutsche Bahn, in te kunnen spelen op de grotere bereidheid die reizigers tentoon blijken te spreiden om ook voor langere verplaatsingen op de trein beroep te doen.

Veranderend reisgedrag

“Enkele jaren geleden leek het nog ondenkbaar dat reizigers ooit bereid zouden zijn om langere reizen met de trein te maken”, beklemtoonde Farandou. “Die houding is echter helemaal veranderd. Men kan momenteel daadwerkelijk reizigers ontmoeten die voor een verplaatsing van vijf tot zes uur op de trein stappen.”

“Een hogesnelheidstrein kan het traject tussen Parijs en Berlijn in een tijdsbestek van zeven uur afleggen. Er werd dan ook besloten om vanaf december volgend jaar tussen de twee hoofdsteden een reis per dag in te leggen.”

“Deze beslissing staat toch wel symbool voor de evolutie van onze samenleving en voor de wens van vele burgers om voor hun verplaatsingen eerder de trein dan het vliegtuig te nemen”, beklemtoonde ook Alain Krakovitch, directeur TGV-Intercités bij de Franse spoorwegmaatschappij.

“Er kan vandaag worden vastgesteld dat verbindingen met hogesnelheidstreinen op verbindingen tussen Parijs en Milaan of Parijs en Barcelona op een bijzonder hoge bezettingsgraad kunnen rekenen. Sinds de introductie vorig jaar van een service van de Italiaanse maatschappij Trenitalia is de capaciteit op de lijn tussen Parijs en Milaan verdubbeld, maar toch blijven de treinen volzet.”

Nachttreinen

Zowel de SNCF als Deutsche Bahn bieden momenteel een hogesnelheidsverbinding tussen de steden Parijs en Frankfurt aan. Reizigers die echter naar Berlijn willen doorreizen, worden verplicht in Frankfurt een overstap te maken.

“Verplaatsingen met de hogesnelheidstrein produceren beduidend minder emissies dan de luchtvaart”, wordt er opgemerkt. “Treinoperatoren tonen bovendien opnieuw een grotere interesse in nachttreinen, die aantrekkelijk zouden kunnen zijn voor reizigers die op lange afstanden hun ecologische voetafdruk willen verminderen. Volgend jaar wordt ook opnieuw een nachttrein tussen Parijs en Berlijn verwacht.”

Er rijden al vijftien jaar hogesnelheidstreinen tussen Frankrijk en Duitsland. Momenteel worden er dagelijks vierentwintig verbindingen voorzien. Onder meer is het mogelijk om met de hogesnelheidstrein vanuit Frankfurt naar Marseille te reizen.

Ook een verplaatsing tussen Stuttgart en Parijs, die ongeveer 3,10 uur in beslag neemt, is in het aanbod vervat. De diensten hebben tot nu toe in totaal ongeveer 25 miljoen reizigers vervoerd.

(fjc)

Meer