Holt Instagram te veel TikTok achterna? Topman moet reageren op kritiek van clan Kardashian

Adam Mosseri, het hoofd van Instagram, geeft in een videoboodschap meer uitleg over de recente wijzigingen en de lopende testen bij de app. Hij lijkt te reageren op kritiek van twee van Instagrams invloedrijkste gebruikers: de halfzussen Kylie Jenner en Kim Kardashian.

De twee super influencers lieten op Instagram hun steun zien voor een campagne die vindt dat Instagram zijn identiteit aan het verliezen is en almaar meer op concurrent TikTok lijkt. Die evolutie is een rechtstreeks gevolg van de algemene koerswijziging die Mark Zuckerberg, de baas over Instagrams moedergroep Meta, aan het doorvoeren is.

Zuckerberg wil koste wat kost vermijden dat de nieuwe generaties massaal Facebook en Instagram links laten liggen omdat ze de “videosnacks” op TikTok leuker vinden. Daarom worden zulke korte publieke video’s ook almaar belangrijker op beide Meta-apps. Instagram introduceerde in augustus 2020 Reels, een kloon van TikTok, en lijkt die videofunctie verder te gaan pushen.

Revolte

Maar dat is niet naar de zin van veel Instagramfans, die erop wijzen dat de app groot werd dankzij foto’s en fotofilters, en niet door video’s. “Maak Instagram opnieuw Instagram”, klinkt het.

Nu ook de clan Kardashian zich achter de revolte schaart, krijgt het protest een heel andere dimensie. Kylie Jenner en Kim Kardashian zijn, met elk ruim 300 miljoen volgers, power users die het platform zeker niet kwijt wil. Mochten ze beslissen om de app vaarwel te zeggen, zou dat een zware commerciële klap zijn voor Zuckerberg en co.

Reactie topman Instagram

Het leidt tot een uitlegvideo van Instagrambaas Adam Mosseri. Overigens niet op Instagram, maar op Twitter. Echt gerustgesteld zullen de aficionado’s van het eerste uur wellicht niet zijn.

Want hoewel Mosseri benadrukte dat foto’s een belangrijke rol blijven spelen op Instagram, bevestigde hij dat de app meer en meer videoberichten zal omvatten en dat het algoritme ook meer aanbevelingen van publieke video’s zal doen, op basis van je interesses.

Of hoe Instagram onvermijdelijk toch erg op TikTok gaat lijken.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.