“Hogere brandstofprijzen, loonkosten en inflatie zullen reizen ook dit jaar duurder maken”

Wie dit jaar wil reizen, zal dieper in de buidel moeten tasten. Dat zegt Bart Neuts, professor aan de KU Leuven en expert toerisme, in een gesprek met Business AM.


Beluister hier het volledige gesprek met Bart Neuts


In het nieuws: Niets of niemand lijkt te ontsnappen aan de stijgende levensduurte. Ook wie graag reist, zal de impact van de inflatie in zijn portefeuille voelen. “Door de hogere brandstofprijzen, loonkosten en inflatie zal reizen dit jaar duurder worden”, zegt Neuts in gesprek met de The Morning Drive van Business AM.

  • De expert verwacht dat de hotelprijzen dit jaar met 10 à 15 procent zullen stijgen.
  • “In de luchtvaartsector zullen de prijzen dit jaar met 5 à 7 procent stijgen”, vervolgt hij. “Tot nu toe zijn de prijzen al gestegen met 30 procent in vergelijking met de coronaperiode, toen de prijzen veel lager lagen.”
  • Neuts merkt ook op dat de luchtvaartmaatschappijen nu veel minder inkomsten putten uit zakenreizen. “In dat segment zien we een minder fors herstel dan bij de particuliere reizen. Dat terwijl de zakenreizen de maatschappijen veel meer winst opleveren. Dat verlies aan inkomsten zullen ze ook voor een deel compenseren door het prijskaartje van de plezierreizen te verhogen.”

Opvallend: De opgelopen prijzen houden de Belgen niet tegen om te reizen.

  • “Mensen gaan minder geld uitgeven aan andere luxeproducten zodat ze kunnen blijven reizen”, zegt de reisexpert. “Ze gaan bijvoorbeeld wel minder geld spenderen op de reislocatie of nagaan hoe ze goedkoper kunnen reizen.”
  • “Grote gedragsveranderingen zullen er enkel komen bij drastische prijswijzigingen”, vervolgt hij. “Een verhoging van de kerosinetaks kan bijvoorbeeld reizigers aanzetten om met de trein te reizen, wat voor een toename van regionale reizen kan zorgen. Maar ik verwacht geen extreme verschuiving omdat dergelijke reisbestemmingen nu al populair zijn.”

(fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.