Hoezo coronacrisis? Big tech rapporteert topresultaten tijdens ‘lockdownkwartaal’

Gisteravond vond er een resultatenstorm plaats boven Silicon Valley. Apple stak boven het korenveld uit, maar het graan stond overal hoog. De vier techbonzen die gisteren ongemakkelijk voor hun webcam kronkelden om hun marktdominantie te verantwoorden tegenover het Congres, rapporteerden buitengewoon goede cijfers. En dat ondanks, of net dankzij, de grootste economische crisis sinds de Tweede Wereldoorlog.

De omzet van Apple steeg in het tweede kwartaal met maar liefst 11 procent. Nochtans wezen alle voorspellingen erop dat het zakencijfer van de iPhone-maker zuidwaarts zou gaan door de algemene malaise, en omdat veel Apple-winkels wekenlang moesten sluiten.

Apple presteert over hele lijn

De omzet van Apple bedroeg 59,7 miljard dollar, onder de streep stond een winst van 11,3 miljard. De onderneming van Tim Cook deed het goed in alle vijf de productcategorieën, en op de vijf continenten. Er werden meer iPhones verkocht, maar ook meer Macbooks en iMacs. Apple profiteerde – een beetje onverwacht – van het feit dat mensen massaal thuiswerkten tijdens het ‘lockdownkwartaal’. Het aandeel schoot na de slotbel pardoes omhoog tot boven de 400 dollar.

Minder verrassend, maar daarom niet minder indrukwekkend, waren de resultaten van e-commercegigant Amazon. Aangezien de webwinkel nooit moest sluiten, sloeg iedereen aan het online shoppen. Tot op heden wordt er nog steeds meer online gekocht, aangezien veel consumenten fysieke winkels nog steeds mijden wegens het risico op besmetting. De omzet van Amazon steeg daardoor met 40 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, tot 89 miljard dollar. Amazon verdubbelde zijn nettowinst tot 5,2 miljard dollar.

Facebook vertoont veerkacht

Het lijkt of niets de advertentiemarkt van Facebook kan deren. Ondanks een advertentieboycot van meer dan 1000 merken waaronder grote multinationals, en ondanks een knoert van een recessie, stegen de inkomsten uit advertenties met 10 procent. Topman Mark Zuckerberg zegt daarover dat critici ‘ten onrechte aannemen dat ons bedrijf afhankelijk is van enkele grote adverteerders’. Integendeel: adverteren op Facebook is heel laagdrempelig. Zeer veel eenmanszaken gebruiken het sociale netwerk om hun producten aan te prijzen.

Facebook zag ook het gebruik van zijn verschillende platformen toenemen tijdens de vele lockdowns wereldwijd. Dat maakte dat de omzet van het sociale imperium steeg met 11 procent, tot 18,7 miljard dollar. Daarmee overstijgt het de verwachting van 3 procent groei ruimschoots.

Google krijgt degelijk rapport

Googles moederbedrijf Alphabet was de laatste van de klas gisteren, maar kon nog steeds een degelijk rapport voorleggen. De omzet was het voorbije kwartaal licht gedaald tegenover vorig jaar, van 38,9 miljard dollar naar 38,3 miljard dollar. Maar daarmee overtreft Alphabet nog steeds de voorspellingen die analisten maakten. De nettowinst bedroeg 7 miljard dollar, tegenover bijna 10 miljard dollar vorig jaar.

In tegenstelling tot concurrent Facebook zijn de reclame-inkomsten van Google sterk gedaald. De advertentiemarkt ligt namelijk wereldwijd op haar gat. Door de economische crisis besparen veel bedrijven op hun reclamebudget. Google profiteerde wel van de vlucht naar online die veel mensen namen tijdens de lockdown. Zo lagen de inkomsten uit videoplatform YouTube wel een pak hoger.

Na het zien van deze resultaten trok Wall Street zich niets meer aan van eventuele strengere regulering door het Amerikaanse Congres. De gecombineerde marktwaarde van de vier bedrijven steeg met ongeveer 230 miljard dollar na de bel, toen de cijfers bekend gemaakt werden, waardoor ze voor het eerst boven de 5.000 miljard dollar kwamen. En gisteren vroegen Congresleden zich af of de vier techkolossen te machtig geworden zijn?

Meer