Sinds de start van de oorlog in Oekraïne hebben heel wat internationale bedrijven, waaronder AB InBev en McDonald’s, hun activiteiten in Rusland gestaakt. Die stopzetting gaat soms gepaard met een stevig prijskaartje. Dit is een overzicht.
Adidas
Adidas kondigde in maart aan dat het zijn het zijn fysieke en onlinewinkels in Rusland sluit. Het sportmerk telt zo’n 500 winkels in het Oost-Europese land. Dat vertegenwoordigt ongeveer 25 procent van alle winkels die het bezit. De stopzetting van de Russische activiteiten zal Adidas zo’n 270 miljoen dollar aan omzet kosten.
Renault
Renault waarschuwde in maart dat het waarschijnlijk 2,4 miljard dollar zal moeten afschrijven doordat het (een aanzienlijk deel) van zijn Russische activiteiten heeft stopgezet. Uit de kwartaalcijfers van de wagenproducent bleek dat de omzet die het uit Rusland haalt, gedaald is met 16 procent tot 940 miljoen dollar. De producent heeft tijdens de eerste drie maanden 34 procent minder wagens aan de man gebracht in het Oost-Europese land.
Volvo
De Zweede wagenproducent heeft 423 miljoen dollar opzijgezet om de gevolgen van de stopzetting van de Russische activiteiten op te vangen. Volvo gaat ook Russisch personeel ontslaan, liet Automotive News Europe eerder deze week weten.
Sociéte Générale
Sociéte Générale heeft vorige maand aangekondigd dat het zijn belang in Rosbank en zijn Russische verzekeringsactiviteiten aan Interros Capital verkoopt. De bank schrijft 3,35 miljard dollar af op de waarde van de participatie. De oorlog in Oekraïne heeft ook een impact op tal van andere banken.
BP
Uit de kwartaalcijfers van BP blijkt dat de oliegigant in het eerste kwartaal een verlies heeft geleden van 20,4 miljard dollar. Door het vertrek uit Rusland moet de onderneming een afschrijving doen van 25 miljard dollar, wat dat enorme verlies verklaart. Het oliebedrijf zette eind februari de waarde van zijn minderheidsbelang van 20 procent in de Russische oliereus Rosneft op nul.
Shell
Concurrent Shell schrijft tot 5 miljard dollar op de Russische bezittingen af. De oliegigant sprak begin april van een afschrijving ten belope van 3,4 miljard dollar. Begin maart nam Shell de beslissing om te stoppen met zijn ongeveer vierhonderd tankstations in Rusland en geen olie en gas meer te kopen uit het land.
AB InBev
AB InBev liet vorige maand weten dat het zijn minderheidsbelang in de joint venture AB InBev Efes zal verkopen aan de Turkse partner Anadolu Efes. De biergigant was via die samenwerking de op één na grootste bierproducent in Rusland. De joint venture heeft elf brouwerijen in Rusland en drie in Oekraïne. Het vertrek uit Rusland kost AB InBev zo’n 1,1 miljard dollar.
Carlsberg
Concurrent Carlsberg heeft een soortgelijke beslissing genomen. De Deense bierbrouwer liet een tijdje geleden weten dat het zijn belang (27 procent) in de Russische brouwer Baltika afstoot. Carlsberg zei dat het besluit om zijn Russische activiteiten te verkopen zou leiden tot een afschrijving van ongeveer 1,4 miljard dollar.
McDonald’s
McDonald’s zei in maart dat de sluiting van de Russische restaurants zo’n 50 miljoen dollar per maand kost. De onderneming exploiteert 847 vestigingen in Rusland. In totaal telt de fastfoodketen meer dan 38.000 restaurants wereldwijd.
Netflix
Netflix stelde de beleggers teleur bij de voorstelling van de kwartaalresultaten. Daaruit bleek dat de streamingdienst 200.000 abonnees was verloren. Die daling werd toegeschreven aan de stopzetting van de activiteiten in Rusland, waardoor er 700.000 Russische abonnees wegvielen. De nettowinst van het bedrijf daalde van 1,7 miljard dollar naar 1,6 miljard dollar.
Hasbro
De Amerikaanse speelgoedfabrikant waarschuwde op 19 april voor een potentiële opbrengstdaling van ongeveer 100 miljoen dollar dit jaar als gevolg van zijn besluit om de speelgoedzendingen naar Rusland te staken.
(fjc)