Na 17 jaar boekte Tesla in 2020 voor het eerst nettowinst. Opvallend genoeg is het niet de verkoop van elektrische auto’s die daarvoor zorgde, maar de klimaatambities van verschillende staten.
Automerken moeten, volgens een nulkoolstofbeleid, een bepaald percentage halen wat betreft de verkoop van elektrische wagens en de maximale CO2-uitstoot van hun wagenpark. Bedrijven die daar niet in slagen, kunnen overschotten van groenere bedrijven zoals Tesla opkopen.
Tesla produceert uitsluitend elektrische auto’s. Dat resulteert in het feit dat haar wagenpark tijdens het gebruik gewoonweg geen CO2 uitstoot. Het bedrijf van Elon Musk kan zijn overtollige quota dus verkopen. In 2020 verdiende Tesla op die manier meer dan 2,7 miljard euro. Zonder dat systeem had Tesla nu geen nettowinst van een kleine 600 miljoen euro kunnen aankondigen.
Volgens sommige experts verklaart deze winst waarom de aandelenkoers van Tesla vorig jaar zo sterk is gestegen. Tussen januari vorig jaar en nu is de koers van het aandeel maar liefst vertienvoudigd.
Maar voor hoe lang?
De verkoop van emissierechten is echter niet de hoofdactiviteit van Tesla, de verkoop van elektrische auto’s is dat wel. Al maakt het bedrijf daar nog steeds geen winst op. De vraag is dus of topman Elon Musk in staat zal zijn om zijn auto’s winstgevend te maken voordat de quotumverkoop verdwijnt.
Er is een duidelijke tendens dat autofabrikanten steeds meer overstappen op elektrische auto’s. Toch verloopt die nogal geleidelijk aan, waardoor nog niet alle doelstellingen in verband met CO2-uitstoot worden bereikt. Maar binnen een aantal jaren zullen fabrikanten genoeg elektrische wagens produceren waardoor zij niet langer emissierechten van Tesla zullen moeten kopen.
Risicovolle toekomst
Binnen korte tijd zal Tesla dus niet langer kunnen profiteren van de verkoop van quota. Het bedrijf zal daarnaast steeds meer en sterkere concurrentie naast zich krijgen. Vandaag kan Elon Musk nog steeds zeggen het enige 100 procent elektrische autobedrijf te hebben. Maar veel bedrijven, zoals General Motors, willen dit de komende jaren ook bereiken.
In Europa is de concurrentie als het aankomt op elektrische auto’s inmiddels zo sterk dat drie autoconcerns Tesla al overtroffen hebben wat het aantal verkochte auto’s betreft. Dat heeft deels te maken met de prijs. De klassieke merken bieden vaak elektrische modellen aan die veel goedkoper zijn dan een Tesla. Dat trekt klanten aan die zich geen topklassewagen kunnen veroorloven, maar wel te vinden zijn voor het idee van elektrisch rijden.
De toekomst van Tesla is dus riskant. Het bedrijf zal niet meer zo sterk kunnen groeien zoals de afgelopen jaren. Volgens sommige experts kan Tesla nog wel groeien, maar met minder marktaandeel.