Vladimir Poetin wil de naam “champagne” voorbehouden aan in Rusland geproduceerde mousserende wijnen. Een belediging voor de Franse producenten, die hun etiketten zullen moeten veranderen als ze de Russische markt willen behouden.
Rusland en de Franse levenskunst is een lang liefdesverhaal, maar het is niet zonder scherpe kantjes. Sinds deze vrijdag is in het land een nieuwe verordening inzake alcoholhoudende dranken van kracht. Volgens deze tekst mag de naam “champagne” alleen door Russische producenten gebruikt worden! Flessen uit andere landen zullen het moeten doen met namen als “bubbelwijn” of “mousserende wijn”. Voor Frankrijk, de bakermat van de echte Champagne, is dit een onuitsprekelijke heiligschennis en een verschrikkelijk verlies aan inkomsten.
Wijnerfgoed
Het wordt soms vergeten, maar het oude Rusland is lang een land van wijngaarden geweest, onder andere in de Kaukasus en aan de oevers van de Zwarte Zee. Het is waarschijnlijk zelfs uit deze streek dat de druif en zijn cultuur zijn ontstaan. In de 19e eeuw streefden de Tsaren naar de productie van luxe alcoholische dranken die kwalitatief gelijkwaardig waren aan die van de Franse wijnen, maar ook equivalenten van cognac in het huidige Armenië en Moldavië.
Maar dit wijnerfgoed verdween bijna in de vlammen van de bolsjewistische revolutie. In de jaren 1930 verscheen de “Sovjet Champagne”, massaal geproduceerd onder impuls van Stalin, die er een voor iedereen toegankelijk product van wilde maken en een symbool van de superioriteit van het communisme ten opzichte van het kapitalistische Westen.
Een benaming die producenten van echte champagne ineen doet krimpen, vooral toen na de val van de USSR verschillende producenten uit het voormalige Oostblok deze naam overnamen, met totale minachting voor de AOC-normen (appellation d’origine contrôlée).
Ook hier gaat het niet alleen om champagne: Armenië en Georgië blijven zeer gehecht aan hun vermaarde “cognac” en weigeren deze om te dopen tot “brandy”, de algemene term voor dit soort alcohol. Het besluit van Vladimir Poetin om het woord champagne te reserveren voor nationale mousserende wijnen is een klap in het gezicht van de AOC-regeling en een afwijzing van eerdere onderhandelingen over dit onderwerp.
Wat de Franse producenten ook denken, zij zullen zich moeten aanpassen als zij op de Russische markt aanwezig willen blijven. Het bedrijf Moët Hennessy heeft zijn export naar het land opgeschort. Niet uit protest, maar om de marketing aan te passen aan de nieuwe Russische normen. De prestigieuze Franse flessen zullen binnenkort weer in de Russische wijnwinkels verschijnen, maar met nieuwe etiketten.
Een ingreep die enkele miljoenen roebels zal kosten, volgens het zakenblad Vedomosti. Het blad herinnert er ook aan dat 13 procent van de 50 miljoen liter mousserende wijn en champagne die elk jaar in Rusland wordt ingevoerd, uit Frankrijk komt. (mah)
Lees ook: