Hoe millennials mee verantwoordelijk zijn voor de immense inflatie

Zowel in Europa als in de Verenigde Staten (VS) nadert de inflatie de 10 procent. Verschillende analisten merken op dat de enorme geldontwaarding de schuld is van de centrale banken. Die zouden te traag gereageerd hebben op de stijgende levensduurte. Maar niemand wijst met een beschuldigende vinger naar de millennials, diegenen die geboren zijn tussen het begin van de jaren tachtig en het midden van de jaren negentig. Geen enkele leeftijdsgroep heeft zoveel wagens of huizen gekocht als de generatie Y.

Een fors herstel na de coronapandemie, onrust in de toeleveringsketen, energiecrisis en een te soepel geldbeleid van de centrale banken. Deze factoren worden vaak genoemd als redenen voor de hoge inflatie. En dat klopt ook. Maar volgens Bill Smead, Chief Investment Officer bij Smead Capital Management, die werd geïnterviewd door de Amerikaanse nieuwssite CNBC, ontbreekt er een element.

“Veel mensen hebben het niet over wat de echte oorzaak van inflatie is. Het feit dat te veel mensen met te veel geld achter dezelfde goederen aanzitten,” zegt de analist. Hij heeft het daarbij over de millennials, mensen tussen 27 en 42 jaar oud. Die leeftijdsgroep telt maar liefst 92 miljoen mensen in de VS.

Babyboomers

“De generatie Y wacht gemiddeld 7 jaar langer dan de meeste generaties om een huis of een auto te kopen”, gaat Smead verder. “Maar de jongste twee jaar waren ze plots allemaal van de partij. En dit is slechts het begin van een periode van 10 tot 12 jaar waarin er ongeveer 50 procent meer mensen zijn die deze dingen willen in vergelijking met de voorgaande leeftijdsgroep.”

Tijdens de coronacrisis hebben veel millennials geprofiteerd van de lage rentetarieven om de aankoop van een woning of wagen te financieren. Dat heeft geleid tot een grotere vraag die bereid is veel te betalen voor minder goederen heeft de prijzen de hoogte in gejaagd.

“In zo’n geval spreken we van een wolveninflatie – een inflatie die moeilijk te stoppen is door de centrale banken. De laatste keer dat we zoiets hebben meegemaakt, was toen 75 miljoen babyboomers 44 miljoen mensen van de generatie 1970 vervingen.”

Geschat wordt dat mensen die tussen 1980 en 2000 zijn geboren (de generaties Y en Z) de helft van de consumenten in de wereld uitmaken. Het bovenstaande verschijnsel zou dus nog sterker kunnen worden.

Enkele bedenkingen

Veel millennials zullen het waarschijnlijk niet echt eens zijn met deze redenering. Uit verschillende enquêtes blijkt namelijk dat 60 procent van de millennials hun aankoop de afgelopen twee jaar hebben uitgesteld. Hoge woningprijzen vormen een belemmering voor kopers die niet over voldoende financiële middelen beschikken.

Bovendien mogen we niet vergeten dat de rente nu in de lift zit. 44 procent van de ondervraagde millennials zegt dat ze daardoor de aankoop van een nieuw huis hebben uitgesteld, tegenover slechts 6 procent van de babyboomers, schrijft CNBC.

Ten slotte denkt 18 procent van de millennials (8 procent meer dan twee jaar geleden!) dat zij hun hele leven huur zullen betalen en geen huiseigenaar zullen worden. Toch zijn millennials de grootste bevolkingsgroep, en van alle generaties kopen zij het meeste vastgoed.

(ns,kg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20