Hoe laag wil Tesla gaan? Autofabrikant introduceert nieuwe prijsverlaging op Chinese markt

Nu de vraag naar elektrische voertuigen op de Chinese markt daalt, introduceert Tesla nieuwe prijsverlagingen om consumenten voor zich te winnen.

Het nieuws: Voor de tweede keer in minder dan drie maanden tijd heeft Tesla de prijzen voor zijn Model 3 en Model Y in China verlaagd.

  • De prijsverlaging geldt voor alle beschikbare versies van de Model 3 en Y. 
  • Er is een korting van 6 tot 13,5 procent toegepast, volgens berekeningen van Reuters op basis van de online vermelde catalogusprijzen.
  • De startprijs van de Model 3 begint op dit moment op 229.900 yuan (33.427 dollar), tegenover 265.900 yuan (38.882 dollar) eerder.

De details: Vergeleken met september vorig jaar kunnen Chinese consumenten zelfs op een korting rekenen tussen de 13 en 24 procent.

  • Afgelopen oktober had de Amerikaanse autofabrikant de prijs van deze twee modellen al verlaagd voor de Chinese markt.
  • Op dit moment zijn de in China geproduceerde Model 3 en Y van Tesla tussen de 24 procent en 32 procent goedkoper dan de in de Verenigde Staten geproduceerde modellen. Dat komt door de lagere materiaal- en arbeidskosten in het Aziatische land.

De achtergrond: De nieuwe prijsverlaging komt er nadat Beijing een einde maakte aan een subsidieprogramma voor autokopers, dat hielp om ’s werelds grootste markt voor elektrische auto’s te ontwikkelen.

  • Tesla heeft als gevolg van deze beëindiging, samen met zijn Chinese rivalen, geen andere keuze gehad dan de impact van deze beslissing op te vangen in de vorm van een prijsverlaging. Het subsidieprogramma was een belangrijke stimulans voor consumenten om voor een elektrische auto te kiezen.
  • De druk is des te groter voor Tesla nu de autoverkoop in China de afgelopen maand een nieuw dieptepunt in vijf maanden heeft bereikt.
  • Naast de afnemende vraag van consumenten heeft de Amerikaanse autofabrikant ook te maken met de toenemende concurrentie.

(fjc/ns)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20