Hoe kun je de algoritmes van Meta omzeilen en toegang krijgen tot de chronologische nieuwsfeed op Facebook en Instagram?

Sinds de Digital Services Act (DSA) van de Europese Unie op 25 augustus van kracht werd, had Meta geen andere keuze dan zijn gebruikers te laten kiezen voor een chronologische weergave van de nieuwsfeed op zijn verschillende platforms.

Waarom is dit belangrijk?

Door voor dit type weergave te kiezen, vermijd je een nieuwsfeed die door de algoritmes van de webgigant is gemaakt en waardoor je beïnvloed wordt om meer interactie op het platform te hebben. Een chronologische weergave maakt het surfen op sociale netwerken een natuurlijkere ervaring.

Achtergrond: Onder de DSA moeten webgiganten zich houden aan een aantal strengere regels, met name op het gebied van inhoud, maar ook algoritmen. Gebruikers moeten toegang hebben tot een chronologische nieuwsfeed die niet wordt beïnvloed door algoritmes.

  • Terwijl het al mogelijk was om een ‘natuurlijke’ weergave te krijgen op Facebook en Instagram, heeft Meta nu voldaan aan de eisen van de EU voor stories en reels.
  • Dit is een kans om te (her)bekijken hoe je dit kunt instellen voor beide sociale netwerken.

Chronologisch overzicht op Facebook

Volg deze stappen om de aanbevelingen van Meta op Facebook tegen te gaan:

  • Selecteer ‘Feeds’ (overzichten) in het linkerpaneel van de webversie van Facebook.
  • Klik vervolgens op “Alles” voor een chronologische nieuwsfeed zonder aanbevolen publicaties.

Opmerking: Facebook stelt ook andere manieren voor om de weergave aan te passen, waaronder vrienden en favorieten.

  • Als je alleen berichten van bepaalde profielen en pagina’s wilt zien, klik dan op je profielfoto in de rechterbovenhoek van het beginscherm.
  • Selecteer het tabblad “Instellingen en privacy” en vervolgens “Voorkeuren voor overzicht”.
  • Kies vervolgens de optie “Favorieten”. Merk op dat je eerst de vrienden en pagina’s moet selecteren van wie je de publicaties wilt zien.
    • Om je favoriete vrienden en pagina’s te selecteren, druk je gewoon op het sterretje naast hun naam. Je kunt ook naar ze zoeken in de zoekbalk.

Op smartphone:

  • Druk op de drie parallelle balken rechtsboven.
  • Selecteer ‘Nieuwsoverzichten’.
  • Ook hier kun je kiezen tussen een algemene chronologische nieuwsfeed of een die alleen gevuld is met berichten van je vrienden of favorieten.

Chronologisch overzicht op Instagram

Ook hier was de optie al een tijdje beschikbaar, maar Instagram maakte er geen reclame voor. Erger nog, de optie verschijnt niet direct.

  • Open de applicatie en tik op het woord Instagram in de linkerbovenhoek om het menu “Voor jou” te openen.
  • Druk op “Volgend”.
  • Berichten van gevolgde accounts verschijnen als eerste en in chronologische volgorde, en hetzelfde geldt voor verhalen en Reels, die worden weergegeven in de nieuwsfeed.

Let op: deze instelling kan niet standaard worden geactiveerd. Je moet het dus elke keer dat je Instagram bezoekt activeren.

Om nog een stapje verder te gaan, kun je ook de voorgestelde publicaties in je nieuwsfeed uitschakelen, zodat je geen verstopte pagina hebt en minder snel tijd verspilt aan de applicatie. Zo doe je dat:

  • Klik op je profielfoto, rechtsonder, en vervolgens op de drie parallelle balken.
  • Selecteer “Instellingen en privacy”.
  • Druk op “Voorgestelde inhoud”.
  • Activeer ten slotte de optie “Voorgestelde berichten in het overzicht snoozen”.
    • Zoals aangegeven is deze optie tijdelijk. Na 30 dagen moet u deze opnieuw activeren.

Conclusie: Hoewel Meta voldoet aan de eisen van de Europese Unie op het gebied van publicatiechronologie, staan bedrijven, of het nu op Facebook of Instagram is, niet toe dat je van deze weergavemodus gebruikmaakt als standaardinstelling. Deze strategie is in wezen ontworpen om ervoor te zorgen dat de meeste gebruikers tevreden zijn met de berichten die worden aanbevolen door zijn algoritmen en dus waarschijnlijker zullen interageren met de weergegeven inhoud.

(nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.