Hoe je verhaal doen in 30 seconden en ervoor zorgen dat je gesprekspartner meer over je wil weten

‘De meeste mensen zijn niet in staat om zichzelf en hun verwezenlijkingen kort voor te stellen. Ze zijn het niet gewend zichzelf in oneliners aan te prijzen,’ zegt Paul McDonald van wervingsbureau Robert Half. Op Business Insider geeft McDonalds acht tips voor een perfecte ‘elevator pitch’:

  1. Weet waar je naartoe wil. Beantwoord in je pitch drie vragen: ‘wie ben je?’, ‘wat doe je?’ en ‘waar wil je naartoe?’. Als je niet weet wat je doel is, kan niemand je helpen om er te raken.

  2. Bullet points. Bestudeer je CV of profiel op LinkedIn en schrijf vier bullet points op die perfect illustreren waarom jij buitengewoon bent. Vermeld daarin je werkgeschiedenis, achtergrond, vaardigheden, verwezenlijkingen en doelstellingen en negeer alle irrelevante details.

  3. Vertel een verhaal. Mensen houden van verhalen, dus geef hen wat ze willen. De zelfhulpgoeroe Dale Carnegie schreef bijna honderd jaar geleden in zijn ‘Public Speaking and Influencing Men in Business’ dat onze hersenen “associatiemachines” zijn, waarmee hij bedoelde dat we zaken of mensen beter onthouden wanneer we er een verhaal mee associëren.

  4. Elimineer jargon. Weet uit te leggen wat je doet en wie je bent op een manier die aanslaat bij de meeste mensen. Gebruik daarom geen afkortingen of termen die onbekend zijn voor buitenstaanders. “Complexe ideeën eenvoudig voorstellen is een kunst,” meent McDonald. Een goede manier om het te leren is volgens hem om je pitch op je ouders uit te proberen.

  5. Nodig conversatie uit. Het is essentieel dat je gesprekspartner meer wil nadat jij je verhaal hebt gedaan. Stelt hij of zij geen bijkomende vragen dan was je presentatie niet interessant genoeg en dien je je pitch aan te passen.

  6. Time jezelf. Zorg er voor dat je elevator pitch niet langer duurt dan dertig seconden. Schrap zaken als je met een halve minuut niet toekomt.

  7. Film jezelf. Je dient je bewust te zijn van hoe je er uit ziet wanneer je je verhaal vertelt. Film jezelf, kijk naar de opname en let goed op hoe je overkomt. Ben je interessant? Overtuigend? Geloofwaardig?

  8. Pitch je vrienden en collega’s. Eenmaal je pitch klaar is, oefen dan tegenover vrienden en collega’s en vraag om eerlijke feedback. Blijf er bovendien aan sleutelen tot je je comfortabel genoeg voelt om hem in de praktijk te gebruiken.

Lees ook:

De ‘Elevator Pitch’: hoe breng je op een korte en duidelijke manier een boodschap over

The Elevator Pitch: 45 seconds to cash

Meer
Lees meer...
Markten