Hoe ga je tijdens een sollicitatiegesprek om met vragen over je werkervaring

Sollicitatiegesprekken zijn vaak behoorlijk lastig en stressvol voor de meeste kandidaten, ongeacht waar ze zich op de carrièreladder bevinden. De sollicitatieprocedure is daarbij vaak erg tijdrovend en op het moment dat je eindelijk uit wordt genodigd voor een sollicitatiegesprek, dan is het normaal dat je je aandacht moet schenken aan de beantwoording van de meest uiteenlopende vragen.

Vragen tijdens een sollicitatiegesprek over je werkervaring

Een van de meest voorkomende vragen tijdens sollicitatiegesprekken zullen iets te maken hebben met de ervaring van de betreffende sollicitant. Werkgevers kunnen een dergelijke vraag echter op een aantal verschillende manieren stellen, zoals:

  • Hoe kun je met je ervaring je voorbereiden om deze functie?
  • Denk je dat je ervaring voldoet aan de functie-eisen van deze job?
  • Denk je dat je gekwalificeerd bent voor het vervullen van deze functie?

Op het moment dat de persoon, die belast is met de werving van nieuwe werknemers, je vragen stelt met betrekking tot de ervaring die u nodig hebt om in aanmerking te kunnen komen voor de vacante baan, dan is het essentieel om je erg specifiek uit te wijden over je vaardigheden en ervaring. In plaats van een breed antwoord te geven, dien je echter te proberen om specifieke voorbeelden aan te halen van manieren waarop je in het verleden tijdens je werk je voorbereide op een nieuwe taak.

De beste manier om te reageren op een vraag over je werkervaring is dan ook door je verantwoordelijkheden in detail te gaan beschrijven en deze aan te laten sluiten op de baan die waar je het sollicitatiegesprek voor voert. Je dien je verantwoordelijkheden met eisen te verbinden die genoemd worden in de functieomschrijving van de nieuwe job. Op die manier zal de werkgever zien dat je de kwalificaties bezit, die nodig zijn om de klus te klaren. Het is dus zaak om je altijd het meest te richten op je verantwoordelijkheden die direct verband houden met de eisen die gesteld worden aan de nieuwe baan.

Indien dit mogelijk is, doe je er goed aan om een antwoord goed te onderbouwen. De werkgever is immers op zoek naar de kandidaat die het beste een probleem op kan lossen voor het bedrijf, of dat nu door middel van het stimuleren van de verkoop is, door de aantrekking van klanten of extra productiecapaciteit in te huren. Zodra je aan weet te tonen dat je in staat was om een ​​soortgelijk probleem voor je huidige, of vorige, werkgever op te lossen, dan zul je je zeker kunnen onderscheiden van de overige kandidaten die zich gemeld hebben voor deze functie.

In de regel zijn statistieken bijzonder overtuigend en op het ogenblik dat je dus een werkgever kunt laten zien dat je een hogere omzet weer te behalen door bepaalde maatregelen te nemen en daarmee een omzetstijging kunt verwezenlijken van een zeker bedrag, dan zul je de medewerker die belast is met de werving van nieuwe werknemers een prima argument in handen hebben gegeven om juist jou de functie aan te bieden.

Het is ook van belang om tijdens een sollicitatiegesprek eerlijk en accuraat zijn. Het is dus niet aan te raden om je huidige functie, en het werk dat je hebt geleverd, er beter uit te laten zien, dan in werkelijkheid het geval is. Je weet immers niet met welke personen de personeelsmanager zal spreken bij het natrekken van je referenties. Zelfs indien je geen verdiepende vervolgvragen voorgeschoteld krijgt, wil je niet de rest van je carrière hoeven te wachten om te worden ontdekt, je zult je dan ook alleen maar een weg naar een functie kunnen praten waarvoor je op dit moment je hebt voorbereid.

Voorbeelden van de beste antwoorden

Op het ogenblik dat je tijdens een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld wordt gevraagd hoe je werkervaring betrekking heeft op een marketing job, dan je als sterk antwoord kunnen geven:

  • “Mijn jarenlange ervaring heeft me goed voorbereid op deze marketing rol. U zei dat de klantenservice een groot deel van deze baan in zal nemen; Ik heb drie jaar op hoog niveau gewerkt in een callcenter waar ik telefoontjes van klanten moest beantwoorden en passende oplossingen diende te vinden voor hun klachten, vragen en problemen.
  • “Ik heb een aantal uitgebreide vaardigheden kunnen ontwikkelen door het werken met klanten, zelfs op momenten dat ze niet blij waren. Ik ben erg sterk in het tot rust brengen van situaties en in het vinden van een manier om de klant tevreden te stellen. De klanttevredenheid bij mijn vorige werkgever steeg zelfs met 10 procent gedurende mijn loopbaan binnen dat bedrijf.
  • Omdat het doel van uw marketing afdeling is de ervaring met het bedrijf voor de klanten verbeteren, zal mijn ervaring zeker een aanwinst betekenen voor uw team.”

Oefen van tevoren je antwoorden

Het is belangrijk dat je in de praktijk het beantwoorden van vragen over je werkervaring goed onder de knie hebt, maar dat wil zeker niet zeggen dat je je antwoorden op dient te dreunen. Je wilt immers je antwoorden ontspannen en natuurlijk laten klinken, in plaats van het je antwoord woord voor woord uit je hoofd leren. Je moet dus leren om je te concentreren op de meest essentiële punten en deze kunnen benadrukken om een punt te kunnen maken in de richting van je potentiële werkgever.

Je zou ook een aantal antwoorden voor moeten bereiden, voor het geval dat uw gesprekspartner de richting van het gesprek verandert en vraagt ​​over andere aspecten die iets te maken hebben met je werkervaring. Je wilt namelijk altijd zo goed mogelijk in staat zijn om aan te tonen dat een vaardigheid die je beheerst teruggevonden kan worden in vaardigheden die worden benadrukt in de functieomschrijving. In de praktijk komt dit dus neer op het kunnen beantwoorden van alle mogelijke vragen die betrekking kunnen hebben op e functie-eisen. Dit zal soms aardig wat tijd van je vergen, maar wanneer je echt goed voorbereid naar een sollicitatiegesprek wilt gaan, is dit een absolute must die achteraf meestal wel zijn vruchten af zal werpen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.