Hoe de straatverlichting van morgen onze steden zal transformeren

Wie fantaseert over ‘de stad van de toekomst’, zal niet gauw straatverlichting eruit pikken als meest spannende element. Innovaties in die sector kunnen het aanzicht van onze straten echter dramatisch veranderen, en dan hebben we het over de nabije toekomst.

‘Straatverlichting wordt de ruggengraat van de slimme grootsteden’ Dit zal u misschien verbazen, maar dat is de conclusie van een recent rapport van de Northeast Group, een onderzoeksbureau voor ‘slimme’ infrastructuur

De eerste revolutie betreft de vervanging van traditionele gloeilampen door Ledlampen. Onder meer in ons land is dat al een tijdje aan de gang. Afgelopen zomer zei de Waalse netwerkbeheerder ORES dat het meer dan 70.000 ledverlichtingspalen had geïnstalleerd in Wallonië. Het doel is om tegen 2030 aan 455.000 te zitten. Zowel financieel als ecologisch is dat nuttig: binnen tien jaar zal het project naar verwachting 65 procent energie besparen.

In het komende decennium zal 90 procent van de straatverlichting in grote steden over de hele wereld Led zijn, zegt de Northeast Group. En 35 procent daarvan zal ‘slim’ zijn, wat ons bij de tweede revolutie brengt.

Een ‘slimme’ verlichtingspaal, wat is dat?

Uitgerust met sensoren kunnen slimme straatlantaarns zichzelf in- en uitschakelen, afhankelijk van de omstandigheden. Als het van Intel afhangt – de belangrijkste fabrikant van halfgeleiders ter wereld – kunnen deze lampen binnenkort vrijwel alles aan wat er op de weg gebeurt regelen.

Een greep uit de belangrijkste lopende projecten:

  • Gratis parkeerplaatsen aanduiden,
  • Het verkeer regelen
  • Mensen in noodsituaties naar evacuatiegebieden begeleiden
  • De luchtkwaliteit bewaken
  • Extreme weersomstandigheden voorspellen

‘De visie in deze is om de bestaande infrastructuur te updaten via de cloud, om aanvullende gegevens en functionaliteiten toe te voegen aan iets wat tot nog toe een “dom element” is’, legt Martin Stephenson uit aan nieuwsmedium Axios. De man is hoofd van de afdeling ‘systemen en diensten’ bij Signify, een grote fabrikant van ‘connected’ straatverlichting.

Tegenstanders

Op het eerste zicht lijken connected ledverlichtingspalen zaligmakend. Ze zijn zuinig, ecologisch, ze kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid. Maar wel vaker heeft deze nieuwe technologie ook een minder bemoedigende kant. En die vangt nu al veel kritiek, vooral in de Verenigde Staten, waar sommige steden al fors hebben geïnvesteerd in slimme straatverlichting.

In San Diego heeft een groep activisten al actie ondernomen om de introductie van deze technologie in hun stad te bestrijden. De lokale politie had deze verbonden straatverlichting namelijk gebruikt als bewakingscamera’s.

De andere klachten van hun tegenstanders hebben betrekking op het feit dat deze slimme lampen binnenkort begeerd zullen worden door de reclamejongens van grote bedrijven. Nu al beginnen ondernemingen ruimtes te kopen op de straatverlichting om advertenties weer te geven. Stadsbesturen zien daar in het algemeen weinig graten in, voor hen is het een manier om de technologie nog meer te laten renderen.

Het omgekeerde kan ook gebeuren. De steden die deze verbonden straatverlichting bezitten, kunnen veel gegevens verzamelen over wat er in hun straten gebeurt. Die kunnen ze vervolgens doorverkopen aan geïnteresseerde bedrijven.

Kortom, het zal strikte en gerichte regulering vereisen om de vruchten van deze technologie te plukken, zonder al te veel ongewenste effecten. Dat is altijd het geval bij nieuwe technologie, maar dat maakt het er niet makkelijker op.

Lees ook:

Meer