Het coronavirus eist steeds meer slachtoffers en dat betekent voor veel bedrijven ook bezorgdheden over het personeel. Veel grote multinationals namen dan ook stevige maatregelen om verdere besmetting te voorkomen.
Wat? Het coronavirus, een erg besmettelijk virus dat ook dodelijk kan zijn, baart veel werkgevers zorgen. Het virus verspreidt zich razendsnel, ook buiten China, waar het ontstond. Om globale besmetting te vermijden, wordt afgeraden om naar China te reizen. Verschillende grote Chinese steden met een besmetting in, zijn volledig van de wereld afgesneden.
Dus? Veel multinationals moeten zakenreizen uitstellen. Andere hebben dan weer winkels waar veel mensen samenkomen, of hebben locaties waar veel personeel samen zit. Ook dat zijn potentiële broeihaarden voor het coronavirus. Multinationals treffen dus maatregelen.
Vliegen en reizen:
- British Airways heeft besloten geen rechtstreeks vluchten meer uit te voeren naar Peking of het Chinese binnenland.
- Het effect op de reisindustrie is momenteel vrij groot: zowel de Japanse als Vietnamese toeristische sector krijgt zware klappen. Negatieve reisadviezen en internationale waarschuwingen allerhande zijn daar niet vreemd aan.
- Microsoft heeft alle reizen naar China afgelast.
Multinationals sluiten afdelingen in China
- McDonald’s heeft al zijn locaties in de Hubei-provincie gesloten.
- Disneyland Hongkong en Shanghai zijn ook gesloten.
- Koffieconcern Starbucks heeft meer dan de helft van zijn 4.100 café’s in China gesloten. Het aandeel reageerde met een verlies van 3,5 procent op maandag.
- Ook kledingketen H&M moest nadenken over het sluiten van winkels. De helft van de winkels in China is gesloten.
- IKEA en Swatch sloten enkel de deuren in de getroffen stad Wuhan zelf.
Daarnaast zijn er enkele bedrijven die wat andere problemen ondervinden door het coronavirus.
- Zowel Apple, Samsung en Tesla hebben net veel personeel aangenomen in China omdat er nieuwe fabrieken opengaan.
- Technologieconcern Tencent had het personeel in China verlof gegeven voor Chinees Nieuwjaar. Dat loopt nu door tot minstens 9 februari.
- AB Inbev denkt dan weer even na over het imago. Zij hebben namelijk een populair bier in de portefeuille: Corona. In China heeft het bier gelukkig een andere naam.