Hoe Basic-Fit met prijzen en abonnementen experimenteert

Hoe Basic-Fit met prijzen en abonnementen experimenteert
CEO en costichter René Moos – foto’s Basic-Fit

In de fitness-sector is het voortdurend sleutelen aan abonnementsformules – met tijdelijke instapacties daarbovenop – gemeengoed. Basic-Fit geeft in haar jaarrapport enkele indicaties over hoe de tarieven voor abonnementen bepaald worden.

De context: Ruim een jaar geleden was er heisa rond een tariefwijziging bij Basic-Fit, dat in die periode te kampen had met een plotse stijging van de energiekosten voor zijn fitnesscentra. Het goedkoopste Basic-abonnement (19,99 euro per vier weken, met toegang tot één club) werd grotendeels geschrapt, op promoties bij de opening van een nieuwe club na.

  • In België en Nederland is de formule Comfort met 24,99 euro voor vier weken momenteel het goedkoopste abonnement. De leden hebben toegang tot alle clubs in Europa.
  • De formule Premium kost 29,99 euro per vier weken en heeft als belangrijkste extra dat je altijd iemand mee mag nemen om samen te sporten.
  • Het duurste abonnement heet All-In (49,99 euro voor vier weken) en omvat ook de huur van een hometrainer.

Kannibalisatie

Ingezoomd: Het verschil tussen het goedkoopste (Comfort) met het daaropvolgende abonnement (Premium) is kleiner dan voorheen en dat zet veel klanten aan om voor Premium te gaan. Vroeger was dat 34 procent van de klanten, vandaag is dat gestegen tot 44 procent, meldt Basic-Fit. Dat lijkt goed nieuws voor de fitnessketen.

Maar: De opmars van Premium leidt bij de marketeers tot een belangrijke vraag: is de vriend of vriendin die meekomt met de Premium-klant dan nog wel te strikken als aparte klant?

  • Basic-Fit erkent dat hier een probleem kan ontstaan. “We verwachten dat het grotere gebruik van het Premium lidmaatschap een kannibaliserend effect zal hebben, omdat sommige vrienden zelf geen lid meer zullen worden.”
  • Echt grote zorgen hoeft de keten zich nog niet te maken, afgaande op de jaarstatistieken. De gemiddelde maandelijkse omzet per lid is vorig jaar gestegen tot 23,53 euro, tegenover 22,86 euro in 2022. Het aantal leden in Europa is met 13 procent gestegen tot 3,8 miljoen abonnees.

Franse test

Interessant: Omdat Basic-Fit er toch niet helemaal gerust op is, lanceerde het eind vorig jaar een experiment in zijn sterk groeiende markt Frankrijk.

  • Het Basic-abonnement werd er geherintroduceerd: 19,99 euro per vier weken dus, met toegang tot slechts één club.
  • De Franse klanten hebben dus als alternatief voor Premium niet alleen Comfort, maar ook het nog goedkopere Basic, dat in België grotendeels verdwenen is.
  • “Dit moet ons meer inzicht geven in het werkelijke kannibaliserende effect van het Premium-lidmaatschap”, legt het bedrijf uit bij de jaarcijfers.

Geciteerd: “We blijven de resultaten evalueren van onze inspanningen om ons productaanbod en onze lidmaatschapsstructuur te optimaliseren”, zegt CEO en costichter René Moos in de toelichting.
“We voeren passende aanpassingen door om de omzet- en winstontwikkeling te versterken, terwijl we tegelijkertijd de meest betaalbare fitnessclub voor de mensen blijven.”

bron: Basic-Fit

Nog dit: Met de energiefacturen van de 1.402 clubs, waarvan 223 in België, gaat het intussen de goede kant op. De gemiddelde energiekosten zullen dit en volgend jaar zowat een kwart lager liggen dan in 2023: circa 35.000 euro per club tegenover 46.000 euro, dankzij langetermijncontracten met vaste energieprijzen.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.