Hoe Apple bespaart op de “personeelskosten” zonder de eigen werknemers te ontslaan

Net zoals tal van andere techgiganten zoekt ook Apple naar manieren om kosten te besparen. De iPhone-maker ontslaat daarbij geen eigen werknemers, maar zet de samenwerking met enkele onderaannemers stop.

Waarom is dit belangrijk?

De techbedrijven worden geconfronteerd met moeilijke macro-economische tijden. Als gevolg daarvan hebben Microsoft, Alphabet, Amazon en Meta ontslagrondes aangekondigd. Apple leek de uitzondering op de regel te zijn. Maar ook dat bedrijf ziet zich nu genoodzaakt om het mes te zetten in de uitgaven.

In het nieuws: Apple heeft vorige week de samenwerking met honderden onderaannemers stopgezet, meldt de New York Post.

  • Deze onderaannemers waren verantwoordelijk voor de rekrutering, het projectbeheer, de lanceringsevenementen en de ontwikkeling van Apple Maps.

De details: De stopzetting van de samenwerkingen maakt deel uit van Apple’s strategie om het aantal werknemers, maar ook de uitgaven te beperken.

  • Toen Apple de jongste resultaten bekendmaakte, gaf CEO Tim Cook aan dat er geen ontslagen zouden volgen. Nu blijkt dat hij het had over rechtstreekse ontslagen.

Opgemerkt: Het is overigens niet de eerste keer dat Apple dat doet om de uitgaven te beperken. Afgelopen augustus onthulde het persagentschap Bloomberg dat het bedrijf uit Cupertino contracten met honderd onderaannemers had verbroken om te besparen op de kosten.

Bovendien: Door de samenwerking met onderaannemers stop te zetten in plaats van de eigen werknemers te ontslaan, hoeft Apple geen ontslagvergoeding te betalen of zich zorgen te maken over medewerkers die juridische stappen zouden zetten om het ontslag aan te vechten.

  • De manier waarop de techgigant te werk gaat, is niet naar de zin van de onderaannemers. Zij voelen zich als “tweederangs werknemers.”

(ns/evb)

Meer