De activiteiten waren er al sinds maart gepauzeerd, nu kondigt de Zweedse modeketen H&M haar vertrek uit Rusland aan. “Na rijp beraad achten wij het in de huidige situatie onmogelijk om onze activiteiten in Rusland voort te zetten”, zegt topvrouw Helena Helmersson.
Het bedrijf kondigt aan het “afbouwproces” van de activiteiten in Rusland in gang te zetten en geeft daartoe twee redenen: de huidige “operationele uitdagingen” en de “onvoorspelbare toekomst”. Daarmee trekt Helmersson een streep door circa 168 winkels en de onlineshop, waardoor de banen van circa 6.000 medewerkers in Rusland op de tocht staan.
Ironisch genoeg gaan ter voorbereiding van de exit de Russische H&M-winkels nog een keer open. “Als onderdeel van het afbouwproces is het de bedoeling om tijdelijk opnieuw fysieke winkels te openen voor een beperkte periode om de resterende voorraad in Rusland te verkopen”, zegt de moderetailer in een mededeling.
Groeimarkt
H&M was sinds 2009 actief in Rusland, zijn op vijf na grootste markt (4 procent van de groepsomzet) die de voorbije jaren bovendien als een van de interessantste groeimarkten aangevinkt stond. De exit zal omgerekend een kleine 200 miljoen euro aan kosten met zich meebrengen.
Het wordt nu uitkijken of H&M een trendsetter zal zijn. Andere Europese modewinkels, waaronder rivaal Zara (Inditex), hebben hun verkopen in Rusland eveneens stopgezet, maar gaan vooralsnog niet zo ver om een definitieve exit aan te kondigen.
Mocht het ooit tot een normalisering komen van de relaties met Rusland, dan zouden ze na het vertrek van H&M een stevige concurrent minder hebben in de winkelstraten van Moskou. Aan de andere kant weet niemand of en wanneer zo’n normalisering er kan komen. Intussen lopen de kosten door voor de gesloten winkels, het personeel en de voorraden.
Voedingsretailers staan voor hetzelfde dilemma. Hamburgerketen McDonald’s kondigde in mei aan Rusland te verlaten na 32 jaar, wat leidde tot de opkomst van lokale alternatieven. Starbucks sluit 130 winkels en zegt Rusland vaarwel na 15 jaar.
(as)