Het Verenigd Koninkrijk wil strenger optreden tegen misleidende advertenties voor cryptomunten

Cryptomunten winnen aan populariteit. Dat merken we onder meer aan de toename van het aantal advertenties waarin crypto’s worden gepromoot. Dat is ook het geval in het Verenigd Koninkrijk. De Britse regering wil daarom optreden tegen misleidende advertenties voor crypto’s.

De Britse regering zegt dat ze advertenties voor cryptomunten onder strenger toezicht zal brengen. Bedoeling is om onder meer misleidende reclames over de digitale munten een halt toe te roepen.

Misleidende beweringen

Rishi Sunak, de Britse minister van Financiën, is van plan om voor crypto-advertenties dezelfde regels te laten gelden als voor promoties waarin financiële producten worden belicht. Nieuwe regels zullen de consument beter beschermen en tegelijkertijd innovatie aanmoedigen, staat in het voorstel van de minister. De regeling vereist dat bedrijven door toezichthouders worden geautoriseerd als ze beleggingsproducten willen promoten.

Volgenes Sunak beleggen zo’n 2,3 miljoen Britten in crypto’s. “Cryptomunten bieden opwindende nieuwe mogelijkheden om onder meer te beleggen en transacties te verrichten”, aldus de minister. “Maar het is belangrijk dat er geen misleidende beweringen worden gedaan over de crypto’s.” Hij merkt daarbij op dat de cryptomunten aan populariteit winnen, maar dat de kennis over de digitale munten aan het afzwakken is. Dat zorgt er volgens hem voor dat niet iedere belegger weet waarin hij zijn kapitaal investeert.

Advertenties in metrostations

Vorig jaar lag er nog een advertentie in de metrostations en op bussen in Londen onder vuur. Er werd door het cryptoplatform Luno reclame gemaakt voor Bitcoin (BTC) met de boodschap: “Als je Bitcoin op een bus/in een metrostation ziet, is het tijd om erin te beleggen.”

“Dat kan mensen aanzetten om BTC te kopen”, waarschuwde de Advertising Standards Authority (ASA) vorig jaar. De regulator besliste toen dat die advertenties verwijderd moesten worden.

De regulator plaatste ook vraagtekens bij de manier waarop Bitcoin werd gepromoot. “Beleggingen in BTC zijn complex, volatiel en kunnen beleggers blootstellen aan verliezen, en dat staat in contrast met de indruk die de advertentie wekte, namelijk dat beleggen eenvoudig en conventioneel was”, aldus de ASA.

(mah)

Meer