Vorige maand reden er opvallend veel goederentreinen tussen China en Europa. Er werd een recordaantal van 1.232 treinen ingezet op die lijn, een stijging van 68 procent tegenover juli 2019.
Het is de derde maand op rij dat er meer dan 1.000 treinen rijden tussen het oude continent en het land van het midden, een bijnaam die de Chinezen graag hanteren voor hun land. Het is ook de vijfde opeenvolgende maand dat er een groei van meer dan 10 procent te melden valt.
Er zijn trouwens niet enkel meer treinen, ze vervoeren ook meer goederen: het aantal eenheden dat van China naar Europa spoort is vorige maand met 73 procent gestegen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat laat de Chinese spoorwegmaatschappij China State Railway Group weten aan de krant China Daily.
Goederentreinen spelen een cruciale rol om internationale toeleveringsketens te stabiliseren na de coronaschok. Nu het luchtverkeer zwaar verstoord is kiezen steeds meer exporteurs voor de zekerheid die spoorwegen bieden.
De grote vraag naar goederentreinen tussen China en Europa wijst er ook op dat zowel de Chinese als de Europese economie stapsgewijs aan het herstellen is van de gevolgen van de pandemie.
Er vertrokken vorige maand 724 treinen uit China naar Europa, een stijging van 74 procent. 508 treinen keerden uit Europa terug met goederen, een stijging van 60 procent. Volgens de Chinese spoorwegmaatschappij werd er 39.000 ton aan medisch materiaal om de pandemie te bestrijden vervoerd via het spoor in juli.