De media krijgt maar niet genoeg van het reality-tv presidentschap van Donald Trump, een wereldkampioen in zelfpromotie. De ‘Donald Trump Show’ is big business.
‘Fear’, het boek waarin Watergate-journalist Bob Woodward de chaos in het Witte Huis van Donald Trump beschrijft, is in voorverkoop in ruim 750.000 exemplaren besteld. Volgens uitgeverij Simon & Schuster gaat het om het grootste succes in haar geschiedenis.
Het zoveelste cadeau van de meest controversiële Amerikaanse president ooit aan de media, die maar niet genoeg van hem krijgen. Want naast de boekenverkoop breken ook de nieuwszenders records en tekenen krantensites en magazines aan een nooit gezien tempo grote aantallen nieuwe digitale abonnees op. Een anoniem opiniestuk dat vorige week door de New York Times werd gepubliceerd is ondertussen al meer dan 15 miljoen keer gelezen.
Trump en de media: van een haat-liefde relatie gesproken
Bovenstaande records hebben één zaak gemeen: de nationale en internationale obsessie met de dagelijkse ‘Donald Trump Show’. Ondanks de onophoudelijke aanvallen van de president tegen die media (die hij graag ‘the enemy of the people’ noemt) en de vaak denigrerende en niets ter zake doende berichtgeving in die media over de president, mag worden gesproken van een haat-liefde relatie tussen twee protagonisten die duidelijk niet met, maar evenmin zonder elkaar kunnen leven. Kijkers, lezers, journalisten… alle zijn verslaafd aan Trump. Trump zelf heeft dan weer de onstilbare drang om dagelijks en meestal door middel van zelfpromotie het middelpunt van elke belangstelling op te eisen
© Getty Images
Trump tweet op maat van Fox News
Die liefde geldt ook in de omgekeerde richting. Volgens het doorgaans goed ingelichte politieke blog Axios zou de president dagelijks door zijn medewerkers worden geïnformeerd over de kijkcijfers die de belangrijkste politieke talkshows in het land halen. Dat door middel van presentaties voorzien van gekleurde grafieken en uitgebreide verslagen. Verder lijken de ochtendlijke tweets van Trump al te vaak ingegeven door wat hij in de ochtendshows op zijn favoriete zender Fox News hoort.
Enkele cijfers:
- de digitale abonnementen bij de kranten New York Times (99 miljoen dollar in het tweede kwartaal of bijna 20% meer dan een jaar geleden), Washington Post en het gerenommeerde magazine The New Yorker zijn sinds de verkiezing van Trump enkel gestegen.
- de meest bekeken nieuwszender blijft al 66 kwartalen lang Fox News, maar de meest populaire talkshow over politieke onderwerpen is de Rachel Maddow Show van MSNBC, die dagelijks 3,5 miljoen kijkers aantrekt.
- Bob Woodwards ‘Fear’ werd in de voorverkoop dus 750.000 keer besteld en zal naar alle waarschijnlijkheid de 2 miljoen verkochte exemplaren van Michael Wolff’s ‘Fire and Fury’ (een ander – op anonieme bronnen gebaseerd – boek over de chaos in het Witte Huis) overtreffen.
- “Ik maak deel uit van het verzet binnen de administratie Trump”, het anoniem opiniestuk over het verzet binnen de administratie Trump tegen de president is sinds zijn publicatie een week geleden ruim 14,5 miljoen keer gelezen en lokte ruim 15.000 reacties uit.
Wanneer Trump straks (binnen 2 of 6 jaar) president af is, dreigt voor de media een instorting van het bezoek en de kijkcijfers. Maar dat zijn zorgen voor morgen. Ondertussen wordt in medialand druk gerekruteerd om het appetijt naar Trump verder te kunnen stillen.