Het komt niet langer als verrassing: Chinees wetsvoorstel klaar om techbedrijven (opnieuw) strengere regels op te leggen

De State Administration for Market Regulation heeft een voorstel klaar dat nieuwe strenge regels oplegt aan de techbedrijven. Deze keer neemt China internetadvertenties in het vizier. De toezichthouder wil met het nieuwe voorstel vermijden dat advertenties het normale internetgebruik beïnvloeden en gebruikers misleiden.

Waarom is dit belangrijk?

Er lijkt maar geen einde te komen aan de Chinese regeldrift. Met de regelmaat van de klok komt de Chinese overheid met nieuwe regels over de brug voor allerhande sectoren. Het land heeft daarbij voornamelijk zijn pijlen gericht op de techsector. Die heeft het afgelopen jaar al verschillende nieuwe regels moeten doorslikken.

De techsector loopt opnieuw in het vizier van de Chinese overheid. De marktregulator heeft een nieuw voorstel klaar dat de overheid meer controle moet geven over de advertenties die online verschijnen. Dat meldt het persagentschap Reuters.

“Bescherming Chinese cultuur”

“Internetreclame moet voldoen aan de vereisten voor de totstandbrenging van een socialistische geestelijke beschaving en de bevordering van een uitstekende traditionele cultuur van de Chinese natie”, zegt de toezichthouder.

In het voorstel van de marktregulator worden platformexploitanten opgeroepen een systeem op te zetten voor de registratie en beoordeling van adverteerders en advertenties, en “toezicht te houden op en controle uit te oefenen op de inhoud van advertenties die worden weergegeven en gepubliceerd door gebruik te maken van hun informatiediensten.”

Reclame gericht op minderjarigen

Voorts stellen de regels van de regulator voor om een verbod in te voeren op reclame gericht op minderjarigen voor medische behandelingen, cosmetica en onlinespelletjes “die niet bevorderlijk zijn voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van die leeftijdsgroep.”

2021 was zeker en vast geen topjaar voor de Chinese techsector. Met de regelmaat van de klok krijgen techbedrijven te horen dat de overheid nieuwe en strengere regels oplegt. Enkele Chinese bedrijven, waaronder Alibaba en Tencent, hebben bijvoorbeeld recent nog een boete gekregen wegens monopoliepraktijken.

De strenge aanpak van de Chinese overheid heeft ook een impact gehad op de beurswaarderingen van enkele Chinese techbedrijven. Het aandeel van Alibaba en Baidu is ruim 40 procent minder waard in vergelijking met begin dit jaar. Het aandeel van Tencent is tijdens diezelfde periode gedaald met 20 procent.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.