Het is bijna een ritueel geworden: Chinese klanten zwaaien met boycot en multinational Intel verontschuldigt zich

Intel verontschuldigde zich donderdag aan Chinese klanten omdat het producenten uit de provincie Xinjiang op een zwarte lijst zette. Daar zouden Oeigoerse minderheden namelijk dwangarbeid verrichten.

De Amerikaanse chipbakker Intel heeft zich donderdag verontschuldigd tegenover het Chinese volk. Er ontstond in dat land pijlsnel een groeiende backlash tegen Intel. De chipproducent was namelijk van plan om producten en leveranciers uit de provincie Xinjiang op een zwarte lijst te zetten voor het mogelijk inzetten van Oeigoerse dwangarbeiders. Dat rapporteren verschillende persbureaus en Al Jazeera donderdag.

In december verstuurde Intel een brief naar al zijn leveranciers waarin stond dat “arbeid, producten en diensten uit de Xinjiang-regio” vermeden moesten worden. Die regeling zou het gevolg zijn van strakke beperkingen die “verschillende overheden” Intel oplegden.

De brief werd gepubliceerd op de website van Intel in verschillende talen, waardoor die ook terechtkwam bij Chinese consumenten. Misnoegde gebruikers riepen op tot een boycot van Intel-producten. Het bedrijf krabbelde koortsachtig overeind en bracht donderdag nog een verontschuldiging uit voor het bericht.

Nike, H&M en Kodak moesten het al aan den lijve ondervinden

Het is ondertussen zowat een vast ritueel geworden bij de Chinezen om bedrijven die kritisch zijn over de situatie in Xinjiang met een boycot op de knieën te dwingen. 

In maart werden Nike en H&M, twee modeketens, ook al het mikpunt van Chinese verontwaardiging. De twee bedrijven hadden zorgen geuit over Oeigoerse minderheden die eventueel ingezet werden voor het plukken van katoen in Xinjiang. H&M moest uiteindelijk zeker 20 winkels sluiten in China. Nike overleefde de woedestorm en kon in april zelfs hoge verkoopcijfers uit China voorleggen. 

Het Amerikaanse fotografiebedrijf Kodak verontschuldigde zich in juli ook tegenover de Chinezen. Er was opnieuw sprake van een ondertussen zeer vertrouwd scenario. Kodak had op Instagram een foto gedeeld van een fotograaf die Peking beschuldigde van het schenden van de mensenrechten in Xinjiang. Een heleboel Chinezen, die potentieel klanten kunnen zijn van Kodak, waren boos op het bedrijf. Kodak plooide de rug en vaardigde op 21 juli een spijtbetuiging uit.

“Diepgaande relatie met China”

Intel verontschuldigde zich donderdag in het Mandarijn via zijn officiële profiel op WeChat, het grootste socialemediaplatform van China. In het pardon vermeldt Intel dat de beslissing om toeleveringsketens uit Xinjiang te vermijden in lijn met regelgeving in de Verenigde Staten lag. Het bedrijf omzeilde zo handig zijn eigen standpunt tegenover de problematiek in Xinjiang.

“We willen ons verontschuldigen tegenover onze gerespecteerde Chinese klanten, partners en het publiek. […] We kennen een diepgaande relatie met China, waaronder meer dan 36 jaar aan investeringen, diepgaande samenwerking en meer dan 10.000 werknemers in China”, staat er onder andere in het bericht te lezen.

VN-experts houden ondertussen vol dat er meer dan een miljoen Oeigoeren en andere moslimminderheden worden vastgehouden in kampen in Xinjiang. Daar zouden wreedheden gebeuren zoals folteringen en gedwongen sterilisaties. De Chinese overheid meent dat de kampen een soort opleidingscentra zijn om de tewerkstelling van die minderheden op te krikken en moslimextremisme tegen te gaan.

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.