De EU-lidstaten werden het vorige week eens over nieuwe beperkingen van de CO2-uitstoot van personenauto’s. Die moeten in 2030 ruim 37,5 procent minder CO2 uitstoten dan in 2021, is afgesproken.
Dat is nodig om de klimaatdoelen te halen die in het akkoord van Parijs zijn vastgelegd. Dit percentage moet nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement en de nationale overheden, maar dat is meestal een formaliteit.
Macht van de autolobby’s krimpt
Experts in de autosector zijn het erover eens dat deze overeenkomst vooral duidelijk maakt dat de macht van de Duitse autolobby steeds kleiner wordt. Zulke overeenkomst zou amper 5 jaar geleden onmogelijk zijn geweest. De autolobby moet in Duitsland ook steeds meer rekening houden met milieugroepen zoals de Deutsche Umwelthilfe (DUH), die deel uitmaakt van het European Environmental Bureau. De DUH dwong eerder dit jaar via de rechter in meerdere steden al een rijverbod voor diesels ouder dan drie jaar af.
De DUH wil nu ook een snelheidsbeperking op de Duitse autosnelwegen. Opmerkelijk? Niet echt, omdat Duitsland nog altijd het enige Europese land is dat geen richtlijnen heeft voor een maximumsnelheid op de autosnelwegen.
Auto-industrie is cruciaal voor Duitsland
Toen de Duitse regering tijdens de oliecrisis van 1973 samen met andere Europese landen een snelheidslimiet van 100 kilometer per uur op álle Duitse snelwegen introduceerde om energie te besparen, werd die regel vier maanden later onder impuls van de de machtige Duitse automobilistenvereniging ADAC al opgeheven.Tot op vandaag is de Duitse regering nooit een voorstander geweest van zo’n snelheidsbeperking. De reden is evident: zo’n regel zou namelijk grote negatieve gevolgen hebben voor de voor het land cruciale Duitse auto-industrie, waarin 830.000 mensen actief zijn, die samen 14% van het Duitse bbp genereren.
Denk aan Daimler/Mercedes, Porsche, Opel, BMW, Volkswagen en Audi. Wat heeft het voor zin om een auto te maken die 250km/uur kan rijden, als de maximumsnelheid op 120km/uur ligt? Het is nog altijd de macht van de Duitse auto-lobby die ervoor zorgt dat Duitsland deze uitzonderingspositie behoudt.
Milieulobby kent geen heilige huisjes
Maar de DUH heeft geen boodschap aan heilige huisjes. Jürgen Resch van de organisatie pleit nu voor een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur in heel Duitsland. Hij vindt de vraag op dit moment wel gerechtvaardigd, omdat sprake is van ‘een klimaat-noodsituatie’. Ongeveer een kwart van alle broeikasgassen in de EU is afkomstig van personenauto’s en vrachtwagens.
De kans dat zo’n regel er bij de start van het volgende decennium door komt is niet gering, nu de volgende regeringscoalitie in Berlijn zo goed al zeker met de Groenen zal moeten worden gevormd. Maar zo’n maatregel zal een enorme impact hebben op de voorkeur van wagens met een krachtige motor in het laatste land op aarde waar die kracht ook volledig kan worden benut. [Het racen op de snelwegen is ook ver over de grens populair. In de VS worden reizen naar Duitsland verkocht waarbij men een auto kan huren en in een paar dagen tegen ongelimiteerde snelheid gans Duitsland kan doorkruisen op de Autobahn.]
Oplossing komt uit… China
Milieu-organisaties zijn maar matig tevreden over het EU-besluit. Er is sprake van ‘een stap in de goede richting’, maar de 37,5 procent reductie is volgens hen nog altijd onvoldoende om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Zij zijn evenmin te spreken over het schrappen van de straf die voorzien was voor het niet halen van het verplichte percentage auto’s dat op stroom rijdt. Dat terwijl sectorkenners het er zowat over eens is dat de EU de klimaatdoelstellingen enkel nog gehaald kunnen worden door massaal elektrische voertuigen te importeren die in China worden geproduceerd.