Key takeaways
- Hermes rapporteerde een omzetgroei van 11,3 procent in het derde kwartaal, waarmee de verwachtingen werden overtroffen.
- Het luxemerk herbevestigde zijn prognose voor de omzetgroei op middellange termijn ondanks de wereldwijde economische onzekerheid.
- Hermes heeft zich gericht op het verhogen van de gemiddelde aankoopwaarde door de verkoop van sieraden en andere producten uit het hogere segment om het verminderde voetgangersverkeer tegen te gaan.
Sterke verkoopresultaten
Hermes kondigde onlangs een aanzienlijke stijging van de omzet in het derde kwartaal aan, waarmee het de prestaties van veel concurrenten die te kampen hebben met uitdagingen als gevolg van de daling van de Chinese consumentenbestedingen, overtrof. Het luxemerk genereerde 3,7 miljard euro (3,99 miljard dollar) aan omzet in de drie maanden eindigend in september, wat een groei van 11,3 procent tegen constante wisselkoersen betekent. Dit cijfer komt overeen met de analistenverwachtingen van Jefferies.
Bevestigen van groeiverwachtingen
Ondanks de wereldwijde economische onzekerheden en schommelingen in de wisselkoersen, herbevestigde Hermes zijn middellange termijn omzetgroei projectie tegen constante wisselkoersen. Het bedrijf gaf aan te streven naar expansie door de wervingsinspanningen voort te zetten. Analisten zoals Luca Solca van Bernstein zien Hermes als een strategisch voordelige investering voor portefeuilles tijdens een voorspelde moeilijke tweede helft van 2024. Hij benadrukt dat alle divisies, behalve horloges, een groei doormaakten die de verwachte niveaus overtrof.
Marktuitdagingen en positionering
De luxesector heeft te maken met een vertraging, die gevolgen heeft voor verschillende merken in het hogere segment. Echter, Hermes’ reputatie van klassieke ontwerpen en nauwgezette controle over productie en voorraad heeft zijn exclusiviteit behouden en positioneert het als een consistente performer in de industrie. Handtassen zoals het beroemde Birkin-model, met een prijs van meer dan 9.200 euro (10.000 dollar), blijven zeer gewild bij welgestelde consumenten die over het algemeen minder gevoelig zijn voor economische schommelingen.
Regionale prestaties
De regio Azië-Pacific exclusief Japan vertoonde de traagste groei met een stijging van 1 procent. Eric du Halgouet, Hermes’ executive vice president of finance, informeerde journalisten dat de prestaties in deze regio relatief consistent waren. Hij erkende het aanhoudende lagere verkeer in China na het Chinese Nieuwjaar, maar verklaarde dat er geen verdere daling van de verkoop was.
Strategieën om uitdagingen te compenseren
Om de lagere bezoekersaantallen tegen te gaan, heeft Hermes zich gericht op het verhogen van de gemiddelde aankoopwaarde door de verkoop van sieraden, lederwaren en confectiekleding voor zowel mannen als vrouwen. Het bedrijf blijft investeren in China met recente ontwikkelingen zoals de opening van een nieuwe winkel in Shenzhen’s Mixc winkelcentrum en plannen voor een flagship store in Beijing volgend jaar.
koersverloop
De aandelenkoers van Hermes is sinds het begin van het jaar met bijna 9 procent gestegen en presteert daarmee beter dan zijn rivalen. LVMH is daarentegen met bijna 15 procent gedaald, Moncler met 3,3 procent en Kering (eigenaar van Gucci) met 40 procent. LVMH rapporteerde onlangs teleurstellende resultaten en noemde het verminderde Chinese consumentenvertrouwen dat het dieptepunt in COVID-tijdperk naderde en een zwakkere vraag naar mode tijdens het kwartaal.
Vergelijkingen en vooruitzichten
Bovendien waarschuwde Kering dat het bedrijfsresultaat voor 2024 bijna zou halveren en het laagste punt in jaren zou bereiken door de aanhoudend zwakke vraag in China, waardoor de uitdagingen voor Gucci nog groter zouden worden. Ondanks eerdere verklaringen van veerkracht, heeft Hermes een lichte daling in het verkeer van ambitieuze klanten erkend, wat gevolgen heeft voor producten met hogere volumes zoals zijden sjaals.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!