Helft van de Belgische werknemers voelt zich onbegrepen door baas

De helft van de Belgische medewerkers vindt dat zijn leidinggevende niet maalt om zijn welzijn of mening. Dat blijkt uit een geluksonderzoek waarover de krant De Tijd en VRT NWS berichten.

Het geluksonderzoek van de Universiteit Gent en verzekeraar NN Group is niet nieuw. Sinds twee jaar contacteren de onderzoekers tussen februari en mei ruim 4.000 Belgen om na te gaan in welke mate onze job mee bepaalt hoe goed we ons in ons vel voelen. Voor deze editie is de coronacrisis een onverwachte en cruciale factor.

De coronapandemie heeft een impact op het werkgeluk van de Belgen, al is die beperkt. Terwijl de ondervraagden vóór de coronacrisis gemiddeld een score van 6,67 lieten optekenen, bedraagt die score nu nog gemiddeld 6,51. Voornamelijk arbeiders geven aan dat ze ongelukkiger zijn op het werk. In het algemeen neemt het aantal ‘ongelukkige werknemers’ toe van 24 procent naar 28 procent.

Anderzijds is 61 procent van de respondenten enthousiast over zijn of haar job en vindt 47 procent zijn of haar job inspirerend.

Economische coronacrisis

In het onderzoek komen twee factoren naar voren die het werkgeluk omlaag kunnen halen, namelijk jobonzekerheid en de verstandhouding met de leidinggevende. Vooral die laatste factor is doorslaggevend, want slechts de helft van de medewerkers vindt dat de leidinggevende begaan is. Nochtans scoren medewerkers met een betrokken leidinggevende tot 1,25 punten hoger op werkgeluk dan het Belgische gemiddelde.

Tot slot voert 14 procent van de werkende Belgen aan dat hij of zij onzeker is over het behoud van de job. ‘Door de coronacrisis staan er betrekkelijk meer jobs op het spel en worden verschillende sectoren getroffen. Wie vaak heen en weer wordt geslingerd tussen verwachtingen heeft het moeilijker om werkgeluk te ervaren’, zegt hoogleraar in de Gezondheidseconomie Lieven Annemans van de Universiteit Gent.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.