Ben jij mee met verandering?
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen.
Business AM is jouw leidraad doorheen verandering.
Hol niet achter de feiten aan en kies voor één van onze abonnementsformules.
In de haven van Antwerpen komt 270 extra hectare vrij voor de al bestaande bedrijven. Dat is een ‘inbreiding’, vertelt Stephan Vanfraechem, algemeen directeur bij bedrijvenplatform Alfaport Voka. Tegelijkertijd merkt hij op dat de stikstofproblematiek als een zwaard van Damocles boven de haven blijft hangen.
Beluister hieronder het volledige interview met Stephan Vanfraechem:
Waarom is dit belangrijk?
De bedrijven in de haven van Antwerpen kunnen hun expansie verder zetten, wat positief is voor de economie. Aan de andere kant blijven er bedrijven weg of stellen ze investeringen uit, omdat de haven kampt met een behoorlijk grote stikstofuitstoot.
De haven van Antwerpen krijgt een zogenaamde inbreiding. Vanfraechem verduidelijkt: “Het verschil met uitbreiding is dat je geen nieuwe havenpercelen gaat aansnijden. Een deeltje van het terrein konden we nog niet ontwikkelen en dat kan door deze maatregel wel. Er komt 270 hectare vrij voor extra activiteiten binnen het havengebied.”
“De stikstofproblematiek is zeer groot, ook binnen het havengebied. Het verhaal van Ineos is genoegzaam bekend, maar de impact is groter dan alleen dat ene grote industriële project. In feite komt elke investering met een stikstofuitstoot onder het vergrootglas te liggen.”
“We willen in de haven van Antwerpen graag een extra containerdok bouwen. Dat zal ook een impact hebben op de stikstofuitstoot. Het is momenteel zeker een hinder voor zowel bestaande bedrijven als voor nieuwe bedrijven die we proberen aan te trekken”, aldus de algemeen directeur.
Negativiteit wegwerken
“Vandaar ook dat er dringend rechtszekerheid gecreëerd moet worden voor bedrijven. Want het zet vraagtekens bij wat er überhaupt nog mogelijk is in België in het algemeen en specifiek in de haven van Antwerpen.”
“Die onzekerheid leidt ertoe dat bedrijven mogelijks plannen in de koelkast gaan plaatsen. Het is ook zelden zo dat een bedrijf zijn eitjes allemaal in één mand legt. Op het moment dat men een beslissing neemt, heeft men meestal een aantal opties die men naast elkaar zet. Het stikstof-issue is voor ons als Vlaanderen, België en specifiek de Antwerpse haven absoluut negatief in die vergelijking. We moeten dat dringend wegwerken”, vindt Vanfraechem.
De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.