Handleiding: zo krijg je altijd de Beste Prijs tijdens het Winkelen!

 

Hoewel je het op het eerste gezicht niet zou verwachten, kun je tijdens het winkelen aardig wat geld verdienen (of in elk geval meer euro’s in je zak houden). Om je hierbij een beetje op weg te helpen, hebben we hieronder een aantal weetjes op een rijtje gezet die je vast en zeker wel kunt gebruiken tijdens het shoppen.

Let op speciale tekens op prijskaartjes

Op prijskaartjes van producten in de aanbieding worden vaak door het winkelpersoneel speciale tekens aangebracht, bijvoorbeeld een gekleurde sticker die een bepaald kortingspercentage vertegenwoordigt. Door tijdens je zoektocht naar koopjes extra aandacht te besteden aan de prijskaartjes kun je dan ook gemakkelijker interessante aanbiedingen en kortingen in de wacht slepen. Vaak worden dit soort acties bovendien tijdig aangekondigd door een winkel, bijvoorbeeld in een folder of op social media, zodat je precies weet wanneer je je slag kunt slaan en koopjes binnen kunt halen.

[pro_ad_display_adzone id=”74445″]

Afdingen op de prijs

Wanneer je een grote of een dure aankoop wilt gaan doen, dan is dit een perfecte gelegenheid om af te dingen op de vraagprijs. Grote elektronicawinkels of bouwmarkten lenen zich dan ook bij uitstek om geld te besparen door met de verkoper te gaan onderhandelen over een extra korting. Zeker als je weet dat een bepaald product binnen afzienbare tijd uit het assortiment van de winkel zal verdwijnen is de kans groot dat je het tegen een lagere prijs mee kunt nemen.

[pro_ad_display_adzone id=”74437″] 

Verborgen deals via online hulpgesprekken

Bij een heleboel webwinkel kun je, als je vragen of hulp nodig hebt een online gesprek aangaan met een behulpzame medewerker van de klantenservice. Tijdens dit gesprek kun je soms echter ook zomaar naar verborgen deals worden geleid. Nadat je wat vragen over een bepaald product hebt gesteld, kun je immers ook om een korting vragen als je je aankoop bij dit bedrijf doet. In sommige gevallen zal de medewerker je inderdaad een korting aanbieden, maar het kan eveneens gebeuren dat je extra accessoires bij een aankoop ontvangt of dat er geen verzendkosten in rekening gebracht zullen worden. Ook dat laatste is uiteraard mooi meegenomen en altijd de moeite waard om eens uit te proberen.

Stel een bestelling tijdelijk uit

Wanneer je een bestelling bij een webwinkel tijdelijk uitstelt, maar de gewenste artikelen wel in het winkelmaandje laat staan, dan is een bedrijf veel eerder geneigd om je een korting aan te bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een kortingcode. Het bedrijf wil je op deze manier namelijk verleiden om de bestelling alsnog door te zetten of je als klant binnen te halen. Ook in dit geval zal het zeker de moeite lonen om eens uit te proberen. Je hebt namelijk niets te verliezen, alleen maar te winnen door even geduld te oefenen (en dat van de webwinkel op de proef te stellen).

Hoe kun je te werk gaan? Eigenlijk heel simpel:

  • Log in, of meld je eerst aan, met een persoonlijk account bij een webwinkel. Zo zal het bedrijf weten wie je bent.
  • Leg één of meerdere producten in het winkelwagentje. Vaak zullen dure artikelen een hogere korting opleveren, maar biedt is uiteraard geen enkele garantie.
  • Verlaat vervolgens weer de webwinkel en wacht een paar dagen rustig af.
  • Controleer wel geregeld je e-mailaccount omdat er werkelijk een kans bestaat dat je een kortingscode of andere aanbieding in je inbox aan zult treffen. Uiteraard is ook hierbij succes niet altijd gegarandeerd.
  • Wanneer je opnieuw inlogt bij een webwinkel om een kortingscode te gaan gebruiken, dien je altijd wel eerst de winkelwagen te checken. Zo voorkom je dat je een product per ongeluk hebt verwijderd.
  • Door er altijd vanuit te gaan dat je geen korting zult ontvangen, zul je nooit teleurgesteld zijn, maar zal elk voordeel als aangenaam extraatje beschouwd kunnen worden.

Koop producten in de webwinkel van het land van herkomst van een bedrijf

Vaak zullen webwinkel in het land van herkomst wat lagere prijzen in rekening brengen dan wanneer ze producten aan buitenlandse klanten verkopen. Zo zul je bijvoorbeeld op de Spaanse website van de webwinkel Zara veel goedkoper kleding aan kunnen schaffen dan in de webshop van hetzelfde bedrijf in ons land. Dit is interessante informatie als je bijvoorbeeld op vakantie gaat naar Spanje. Het enige wat je voor extra voordeel hoeft te doen is de gewenste kleding ter plaatse te bestellen en mee naar huis te nemen.

Voordelige kortings- en cadeaubonnen gebruiken

(Web)winkels zullen zelf maar zelden de prijs van hun cadeaubonnen verlagen, maar online marktplaatsen en veilingwebsites bieden wel geregeld deze bonnen tegen een interessante korting aan. Vaak kun je op die manier wel 2 tot 25 procent korting binneharken. Uiteraard moet je wel alert zijn op eventuele faillissementen van bedrijven. Hun waardebonnen zullen na hun faillissement immers meestal geen waarde meer hebben. Bovendien is het niet de bedoeling dat je de voordeelbonnen aan een ander cadeau geeft, maar deze scherp geprijsde kaarten voor jezelf te kopen en te gebruiken. Door deze voordeelbonnen in te zetten als er speciale acties of aanbiedingen gelden, zul je nog meer voordeel hebben.

Gebruik e-voucher voor een directe korting

Cadeaukaarten zijn leuk om in je bezit te hebben, maar de bezorging ervan kan aardig wat tijd in beslag nemen. E-vouchers daarentegen heb je doorgaans direct in je mailbox en hoef je dus geen dagenlang te wachten tot deze per post zijn afgeleverd. In alle gevallen is het echter zaak om goed na te gaan wanneer een e-voucher of cadeaukaart zal vervallen, en dus geen waarde meer zal hebben.

De laagste prijsgarantie

Steeds meer winkels, zowel online als fysiek, bieden hun klanten een zogenaamde laagste prijsgarantie. Dit wil zeggen dat wanneer je elders een identiek product tegen een lagere prijs kunt kopen, dan kun je tegen bepaalde voorwaarden rekenen op de terugbetaling van het prijsverschil en soms zelfs op een extra korting. Zo moet de verkoper van het goedkopere exemplaar binnen een bepaalde afstand van de betreffende winkel zijn gelegen en kunnen aankopen bij webwinkels en –veilingen uitgesloten zijn. Natuurlijk zul je altijd aan moeten tonen dat je aan de gestelde voorwaarden hebt voldaan, bijvoorbeeld door een foto te maken van een kassabon of reclame-uiting.

Wacht tot het meest geschikte aankoopmoment

Zodra iets hebt gevonden wat je online wilt kopen, maar waar je geen kortingscode voor kunt vinden, dan hoef er helemaal geen man overboord te zijn omdat je vaak wel even kunt wachten met het doen van de aankoop. Vaak worden namelijk op vaste dagen weer nieuwe kortingsbonnen en e-voucher openbaar gemaakt. Veel bedrijven zullen op dinsdag of woensdag hun meest actuele kortingscodes en aanbiedingen aan hun klanten presenteren. Uiteraard zullen dagdeals elke dag weer nieuw zijn, en dus eveneens de moeite van het checken waard zijn. Verkopers gaan vermoedelijk op deze manier te werk om goed voorbereid te zijn voor het weekend.

Een tegoedbon bij een speciale aanbieding die niet meer op voorraad is

De meeste winkels lopen er niet mee te koop, maar wanneer een speciale aanbieding niet meer op voorraad is, dan kun je soms een tegoedbon hiervoor ontvangen. Dit kan een waardebon zijn die je recht geeft op een korting op het oorspronkelijke product als het weer voorradig is, of op de prijs van een product van een ander merk. Sommige winkels vragen je wel om de betreffende tegoedbon nog dezelfde dag in hun bedrijf te besteden. In alle gevallen zul je echter met een vriendelijke glimlach naar een winkelmedewerker meer bereiken, dan wanneer je je boos maakt over het niet voorradig zijn van een aanbieding.

Koop designkleding in een outlet

Doordat bepaalde designerkleding voor speciale verkooppunten gemaakt lijkt te zijn, zou je kunnen denken dat je in een outlet alleen maar producten van een eerder seizoen aan kunt schaffen. Niets is echter minder waar want ook in een outlet zijn regelmatig kledingstukken te koop die nog nooit in het rek van een chique boetiek hebben gehangen. Uit onderzoek is zelfs vast komen te staan dat een bepaald deel van de productie van designers wordt gemaakt voor de verkoop in outlets. Daarnaast zullen veel grote namen in de wereld van de designkleding onverkochte lijnen tegen enorme kortingen via online verkooppunten aan de man proberen te brengen zodat je daar dus interessante deals kunt vinden.

Geretourneerde producten worden, eventueel gerepareerd of geüpdate, met korting verkocht

Een heleboel (web)winkels zullen, als producten binnen de wettelijke zichttermijn, worden geretourneerd deze tegen een verlaagd tarief te koop aanbieden. Zeker als het product terug is gebracht vanwege een defect, beschadiging of mankement, zal het bedrijf dit vaak eerst willen verhelpen. Door koopjes te zoeken tussen deze geretourneerde spullen, zal de kans groot zijn dat je met extra veel voordeel thuiskomt.

Gebruik geen PayPal maar een kredietkaart om voordeel te hebben van een betaling

Verkopers zullen klanten steeds mee aanmoedigen om met behulp van PayPal te betalen, maar wanneer je dat doet verspeel je de waardevolle extra bescherming die een kredietkaart je aankopen kan bieden. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan schade die is ontstaan aan een online gekocht product of wanneer er sprake is van verlies of diefstal. Onder bepaalde4 voorwaarden kun je in dit soort gevallen profiteren van een extra verzekering via je kredietkaartmaatschappij.

Let op de u8iterste verkoopdatum bij bederfelijke producten

Door bederfelijke producten te kopen die waar de uiterste verkoopdatum bijna is verstreken, kun je vaak aardig wat geld in je zak houden. Deze producten worden namelijk door de meeste winkels tegen fikse kortingen de deur uitgedaan. In een heleboel gevallen kun je deze producten echter nog prima gebruiken, of zelfs in je diepvries nog geruime tijd bewaren. De bijna verstreken uiterste verkoopdatum is immers niet hetzelfde als de uiterste houdbaarheidsdatum. Je kunt dan ook met een gerust hart vlees, vleeswaren en conserveren kopen waar de uiterste verkoopdatum a; snel wordt bereikt.

Koop verse producten aan het einde van de dag

Bij een heleboel supermarkten, maar ook bij speciaalzaken, kun je aan het einde van de dag (en vooral vlak voor het begin van het weekend) verse producten, zoals vlees, groente, fruit, zuivel en brood, kopen tegen een sterk gereduceerde prijs. De winkelier wil immers niet blijven zitten met bederfelijke goederen en zal vaak bereid zijn om deze tegen een veel lagere prijs in de verkoop doen. Zeker als je deze verse producten direct wilt bereiden, of wilt verwerken in bijvoorbeeld een soep of saus, dan kun je door aan het einde van de dag (of week) heel wat geld besparen op je normale boodschappenkosten.

Kleine beschadigingen kunnen erg lonend zijn

In het bijzonder als je een duur huishoudelijk apparaat aan wilt schaffen, zoals een koelkast, een diepvries of een fornuis, kan het lonend zijn om genoegen te nemen met een zogenaamd showmodel, of een exemplaar dat lichte (transport)schade op heeft gelopen. Uiteraard moet je er wel opletten dat de beschadiging niet direct zichtbaar is. Daarentegen zal een kras aan de zijkant van een fornuis vaak niet snel opvallen, maar wel voor een interessante daling van de aankoopprijs kunnen zorgen. In bepaalde gevallen kun je uitstekend onderhandelen met een verkoper zodra je merkt dat een product licht beschadigd is. Niet geschoten is namelijk altijd mis, terwijl wanneer de verkoper wel meegaat in de bedongen korting je de nodige euro’s in je eigen zak kunt houden.

Koop groot in

Bij veel bedrijven worden producten die je in grootverpakkingen koopt tegen een veel gunstiger prijs van de hand gedaan. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan wasmiddelen, toiletartikelen, snoepgoed en vlees. Uiteraard is het, als je voordeelverpakkingen koopt die bederfelijk zijn noodzakelijk dat je deze direct kunt verwerken of deze kunt bewaren in een diepvries. Grote hoeveelheden kopen terwijl je daar een aanzienlijk deel van weg moet gooien omdat dit bedorven is, zal namelijk averechts werken en je onnodig geld uit je zak kloppen.
In plaats van een duur topmerk aan te schaffen, kun je ook op zoek gaan naar een goedkoper alternatief. Merkartikelen zijn namelijk niet per definitie beter dan producten die niet van een bepaald label of naamplaatje zijn voorzien. Wanneer de kwaliteit van een product vergelijkbaar is, is er dus geen reden om onnodig veel geld uit te geven (alleen voor het voeren van een bepaalde merknaam).

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20