De handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China blijkt vooral voor een onverwachte partij een grote meevaller. De Amerikaanse import vanuit Mexico heeft het voorbije jaar de grootste stijging in zeven jaar gekend. Dat benadrukt het persbureau Bloomberg. Daarmee lijkt de handelsoorlog een winnaar te krijgen die zelf ook door de Amerikaanse president Donald Trump herhaaldelijk op de korrel wordt genomen.
“Mexico heeft grote vooruitgang geboekt in de uitvoer naar de Verenigde Staten in categorieën waar concurrerende Chinese goederen met tarieven werden geraakt,” zegt Bloomberg. “In totaal steeg de Amerikaanse invoer van goederen vanuit Mexico vorig jaar met 10 procent tot bijna 350 miljard dollar. Mede daardoor liep het Amerikaanse handelstekort met Mexico met 15 procent op tot meer dan 80 miljard dollar.”
“Ondertussen vertraagde de groei in leveringen uit China met ongeveer een derde. Het Mexicaanse succes onderstreept de moeilijkheid om een handelsoorlog te winnen indien bedrijven hun productie kunnen verplaatsen of nieuwe bronnen kunnen vinden om tarieven te vermijden.”
Record
“Donald Trump heeft gezworen het Amerikaanse handelstekort terug te dringen,” zegt Bloomberg nog. “In realiteit is dat deficit vorig jaar tot een recordbedrag van 891 miljard dollar opgelopen. Belastingverlagingen hebben in de Verenigde Staten de vraag naar import doen toenemen. Anderzijds wegen hogere buitenlandse toltarieven – een vergelding voor de importheffingen die Trump heeft doorgedrukt – op de Amerikaanse export.”
“Gezien de eerdere aanvallen van Trump op Mexico voor de vernietiging van Amerikaanse banen, is er zeker sprake van een ironische wending,” zegt Alan Russell, chief executive van Tecma Group, een Texaans bedrijf dat bedrijven helpt fabrieken in Mexico te openen. “Deze gevolgen had Trump zeker niet voor ogen. Ik heb de voorbije vijfendertig jaar geen grotere interesse van bedrijven in Mexicaanse operaties gezien. Nagenoeg elk bedrijf dat in China een productie heeft, is in actie geschoten.”
“Een groot deel van de trafiekverschuivingen van China naar Mexico betreft producten met een lage toegevoegde waarde, waar een vervanging gemakkelijker blijkt,” betoogt Jorge Guajardo, een voormalig Mexicaanse ambassadeur in China.
De nabijheid, de toegang tot havens en een goed opgeleide beroepsbevolking maken Mexico aantrekkelijk voor de Amerikaanse invoer. De verschuiving kan in een brede waaier producten worden opgemerkt. Mexico exporteert onder meer grotere hoeveelheden metaalertsen en hun bijproducten, aluminium, textiel en voedingsproducten naar de Verenigde Staten dan voorheen.
Dat geldt ook voor de Mexicaanse autosector, die door Trump nochtans zwaar was aangepakt. De Amerikaanse import van Mexicaanse wagens met benzinemotoren steeg het voorbije jaar met 17 procent tot 32,6 miljard dollar. De invoer uit China, Duitsland en Canada kende daarentegen een terugval.
Obrador
Mexico was al langer een grotere concurrent van China aan het worden. Dat was gedeeltelijk te wijten aan de oplopende Chinese arbeidskosten. Daarnaast is er de nabijheid van Mexico tot de Verenigde Staten, die vooral belangrijk voor snelle leveringen die in het ecommerce-tijdperk worden verwacht.
“De Mexicaanse export kende bovendien vorig jaar nog een aantal andere stimulansen,” zegt Bloomberg. “Sommige bedrijven hebben immers hun orders verhoogd om de dreiging van Trump rond het beëindigen van het Nafta-handelsakkoord af te wentelen. Schommelingen in de waarde van de dollar en de wereldwijde staalpolitiek van Trump hadden wellicht eveneens een impact.”
“Het Mexicaanse exportsucces kan evenwel van korte duur zijn,” waarschuwt Bloomberg. “Wanneer de Verenigde Staten en China een handelsovereenkomst bereiken, zijn er minder redenen om de productie naar Mexico te verplaatsen.”
“Een andere barrière is mogelijk de nieuwe linkse Mexicaanse president Andrés Manuel López Obrador. Die heeft het vertrouwen van beleggers geschokt door een luchthaven van 13 miljard dollar te annuleren. De intrede van Obrador heeft ook de Mexicaanse arbeidersbeweging agressiever gemaakt, wat onder meer tot fabrieksstakingen aanleiding heeft gegeven.”