Enkele grote mediabedrijven, waaronder The New York Times, Bloomberg, Reuters en Disney hebben hun code aangepast zodat AI-webcrawlers (geautomatiseerde bots of scripts die het internet doorzoeken) geen toegang hebben tot hun platforms.
Grote mediabedrijven plaatsen virtuele hekken in strijd tegen AI

Waarom is dit belangrijk?
De waarde van mediabedrijven bestaat voornamelijk uit de intellectuele eigendom die ze creëren. De bedrijven willen dit beschermen tegen AI-bots die ononderbroken het internet screenen, met als doel om hun generatieve taalmodellen te trainen.In het nieuws: AI-vrees bij de media.
De winstgevendheid van nieuws- en mediabedrijven staat al jaren onder druk. Met de opkomst van artificiële intelligentie is er een nieuwe kaper op de kust.
- Met een defensieve maatregel wordt nu getracht om de technologie te weren uit de archieven. Door de code van de website aan te passen, zou GPTBot, de webcrawler van OpenAI, geen toegang meer hebben tot de artikels.
- Volgens The Guardian zou dit al door onder meer CNN, The New York Times en Reuters zijn toegepast. CNN voegt Disney, Bloomberg, The Washington Post, Insider, ABC News en nog enkele anderen toe aan dat lijstje.
- De AI-producten hebben nood aan ‘voedsel’ van hoge kwaliteit. Binnen de informatieverwerking geldt het GIGO-principe, “Garbage In = Garbage Out”. Hiermee wordt bedoeld dat wanneer onjuiste, onvolledige of onbetrouwbare gegevens gebruikt worden, het resultaat ook onbetrouwbaar is. Voor de generatieve taalmodellen is toegang tot de archieven van grote mediabedrijven een goudmijn, omdat de inhoud van hogere kwaliteit is dan wat het elders op het internet kan vinden.
Auteursrechten
- Het probleem van auteursrechten bij de generatieve taalmodellen stak kort na de lancering van ChatGPT al de kop op. Omdat de technologie zo nieuw is, ontbreekt een regelgevend kader, zei auteursrechtenorganisatie Sabam daar in juni over. Al lijken mediabedrijven met dit soort voorzorgsmaatregelen het heft in eigen handen te nemen om hun eigendom te beveiligen.
- Terwijl sommige bedrijven kiezen voor een gecodeerde veiligheidsmuur, denken anderen eraan om te gaan samenwerken. Amerikaanse mediabedrijven News Corp en The Associated Press denken na over een soort licentie, waarbij de AI-bedrijven moeten betalen voor toegang tot de artikels, of een deel van hun opbrengsten naar de bedrijven terug laat vloeien. (ddw)