Heinz Hermann Thiele, de hoofdaandeelhouder van Lufthansa, is geen voorstander van de 9 miljard euro Duitse staatssteun voor de luchtvaartmaatschappij. Hij stelt zich vooral vragen bij een aandeelhouderschap van de Duitse overheid. Ook bij dochterbedrijf Brussels Airlines stellen zich die problemen in onderhandelingen met de Belgische regering.
Thiele verhoogde dinsdag zijn aandeel in Lufthansa naar 15 procent en hoopt dat er nog andere mogelijkheden zijn.
In een interview met de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung zegt hij dat hij niet te spreken is over het 20 procentbelang en de twee bestuurszetels die de Duitse overheid krijgt in het bedrijf.
Intensere onderhandelingen
‘Ik apprecieer CEO Carsten Spohr, maar ik ben niet tevreden met zijn uitleg. Volgens is alles onderzocht en konden sommige ideeën niet uitgevoerd worden, maar ik denk dat de onderhandelingen intenser hadden gekund.’ Spohr ging eerder al akkoord met de voorwaarden van de Duitse regering.
Thiele denkt dat een klein belang van de staatsinvesteringsmaatschappij KfW een alternatief zou kunnen zijn voor een echte overheidsparticipatie.
Brussels Airlines
In België stellen zich gelijkaardige problemen in de onderhandelingen tussen de federale overheid en de vliegtuigmaatschappij Brussels Airlines, die net als haar moederbedrijf op omvallen staat door de coronacrisis. De overheid wil in ruil voor een reddingspakket van 390 miljoen euro een kwart van de aandelen en een zitje in de raad van bestuur. Spohr liet al weten dat hij dat liever niet heeft.