Er gaat geen dag voorbij of er wordt een initiatief rond groene waterstof aangekondigd. Voor velen is H2 de ideale drager om hernieuwbare energie mee te stockeren en te transporteren. Ook Vlaanderen springt op de kar.
De Vlaamse regering maakt 106 miljoen euro vrij om vijf grote projecten rond duurzame waterstof te helpen financieren. Het gaat om een eerste golf van in totaal tien projecten die in de pijplijn zitten. De uitgebreide staatssteun is mogelijk mits de Europese Commissie de projecten goedkeurt als strategisch belangrijk voor Europa, binnen het zogeheten IPCEI-programma. Dat staat voor Important Projects of Common European Interest.
Vlaams minister van Economie Hilde Crevits (CD&V) verwacht geen problemen voor die goedkeuring, zo maakte ze maandagavond bekend op een persconferentie in het Leuvens onderzoekscentrum Imec. Ze ondertekende er ook een samenwerkingsakkoord met de Europese Investeringsbank (EIB), die klaar staat om de Vlaamse waterstofprojecten mee te financieren. Haar partijgenoot Kris Peeters, directielid bij de EIB, was present in Leuven.
De vijf projecten richten zich zowel op de productie van duurzame waterstof als op het gebruik ervan voor industriële toepassingen.
North C Methanol
Het project North C Methanol in North Sea Port (de havens van Gent, Terneuzen en Vlissingen) hoopt de grootste installatie te worden die hernieuwbare waterstof omzet in methanol. Dat gaat in twee stappen. Een eerste installatie, een elektrolyser van 65 megawatt op de terreinen van energiereus Engie, zet water via windenergie om in groene waterstof.
In stap twee gebruikt een installatie van gasbedrijf Proman de groene waterstof om CO2-uitstoot van grote lokale fabrieken om te zetten naar groene methanol. Die installatie bevindt zich op het schiereiland Rodenhuize. In vloeibare vorm kan methanol gebruikt worden als brandstof voor zwaar transport zoals de scheepsvaart of als grondstof in de industrie.
RecHycle
In hetzelfde havengebied van Gent en omstreken wil staalgigant ArcelorMittal groene waterstof gebruiken in de productie van duurzaam staal en hierdoor zijn CO2-emissies drastisch reduceren. In dat project wordt ook samengewerkt met netwerkbeheerder Fluxys die de infrastructuur bouwt voor het waterstoftransport tussen fabrieken binnen het havengebied.
Hyoff Wind
In de Haven van Zeebrugge richt Hyoffwind, een project van onder meer de familie-Colruyt en Fluxys, zich op de productie van groene waterstof uit hernieuwbare energie uit de windmolenparken. Het project mikt op een capaciteit van 25 megawatt en kan later uitbreiden naar 100 megawatt.
Power to Methanol
Net als in het Gentse is er ook in de haven van Antwerpen een project in de maak dat zich toelegt op de omzetting van groene waterstof naar methanol en de uitbouw van een industriële fabriek om dit op grote schaal mogelijk te maken. Een consortium van bedrijven, waaronder Engie, Fluxys en Indaver, is de gangmaker.
Cummins
De technologie achter elektrolysers, de installaties die de waterstof produceren, wordt cruciaal voor de verdere ontwikkeling van de energiedrager. Het bedrijf Cummins in Oevel is erin gespecialiseerd en wil zijn activiteiten in Vlaanderen uitbreiden, om nieuwe en grotere elektrolysers te kunnen bouwen. “Aangezien heel wat Europese landen plannen ontwikkelen voor de bouw van waterstoffabrieken, kan Vlaanderen een belangrijke rol opnemen door de industriële productie van die elektrolysers hier uit te breiden”, zegt het kabinet-Crevits.
(lb)