Google ziet massaclaim tegemoet van 25 miljard euro vanwege monopolistische praktijken

Google wordt voor in totaal 25 miljard euro aangeklaagd in het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Het techbedrijf wordt beschuldigd van concurrentiebeperkend gedrag op de digitale reclamemarkt. 

Een groep advocatenkantoren in zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk zullen in de aankomende weken Google voor de rechtbank slepen. De Nederlandse claim vertegenwoordigt uitgevers in de Europese Unie, terwijl de claim in het VK bedoeld is voor Britse uitgevers. Volgens de Nederlandse krant Financieele Dagblad zouden mogelijk DPG en Mediahuis betrokken zijn.

“Concurrentieverstorend gedrag van Google”

“Uitgevers, waaronder lokale en nationale nieuwsmedia die een vitale rol spelen in onze samenleving, worden al geruime tijd geschaad door het concurrentieverstorende gedrag van Google”. Dat zegt Damien Geradin van het Belgische advocatenkantoor Geradin Partners, dat bij de EU-zaak betrokken is, tegen The Guardian.

“Het wordt tijd dat Google zijn verantwoordelijkheid neemt en de schade terugbetaalt die het deze belangrijke bedrijfstak heeft berokkend. Daarom kondigen we vandaag deze acties in twee rechtsgebieden aan om compensatie te verkrijgen voor uitgevers in de EU en het Verenigd Koninkrijk”.

Ook in het Verenigd Koninkrijk wordt de druk op Google verhoogd

Ook het Britse advocatenkantoor Humphries Kerstetter is van plan om de komende maand een zaak tegen Google aan te spannen. Toby Starr, partner bij Humphries Kerstetter, zei dat de vordering niet alleen nieuwssites ten goede zal komen.

 “Deze belangrijke vordering vertegenwoordigt een groep slachtoffers van het concurrentieverstorende gedrag van Google op het gebied van advertentietechnologie, die samen naar schatting 7 miljard pond hebben verloren. Hieronder vallen nieuwswebsites in het hele land met een groot dagelijks lezerspubliek, maar ook de duizenden kleine ondernemers die afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten”.

De gecombineerde rechtszaken vertegenwoordigen een totale schadevergoeding die volgens schattingen kan oplopen tot 25 miljard euro. De rechtszaken worden gefinancierd door advocatenkantoren in het Verenigd Koninkrijk en Nederland, die een deel van de opbrengst van een succesvolle zaak opstrijken.

Beide claims volgen op een besluit van vorig jaar van de Franse mededingingsautoriteit om Google een boete op te leggen van 220 miljoen euro, vanwege vergelijkbare praktijken.

Flitsveilingen

Online-advertenties worden vaak verkocht via zogenaamde flitsveilingen. Daarbij wordt de advertentieruimte op een webpagina via een geautomatiseerd veilingsysteem verkocht zodra iemand de website bezoekt. In dat systeem neemt Google een belangrijke positie in, waarbij het bedrijf optreedt namens zowel verkoper als koper van de advertentieruimte. Europese uitgevers beschuldigen Google ervan dat het zijn machtspositie misbruikt door hoge commissies te rekenen.

Dergelijke flitsveilingen zijn daarnaast een inbreuk op de privacy van miljoenen internetgebruikers, zeggen critici. Zo wordt het persoonlijke profiel van gebruikers samengesteld op basis van de locatie, het IP-adres, de browsergeschiedenis en het type toestel dat wordt gebruikt. Toezichthouders en politici in de VS en in Europa zetten grote vraagtekens bij dergelijke praktijken, aangezien het gebeurt zonder medeweten en toestemming van de gebruiker.

Kartelvorming

Daarnaast heeft ook de Europese Commissie een formeel antitrustonderzoek geopend naar Google en Meta. De twee techgiganten zouden een deal hebben gesloten die hen in staat stelde te voorkomen dat kleinere technologiebedrijven voet aan de grond konden krijgen op de online advertentiemarkt.

In een persverklaring zei de Europese Commissie bezorgd te zijn over de overeenkomst, die in september 2018 is gemaakt. Met de deal, Jedi Blue genaamd, maakten Meta en Google gezamenlijk afspraken over digitale advertenties, met het doel om concurrerende partijen te ondermijnen.

De details van Jedi Blue kwamen eerder al naar voren, dankzij een rechtszaak van de Amerikaanse staat Texas tegen Google en Facebook. Eind vorig jaar spande de staat deze namelijk aan vanwege mogelijke kartelvorming. De rechtszaak is momenteel aan de gang, maar de EU zei dermate bezorgd te zijn, dat ze het resultaat niet gaan afwachten.

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.