Google betaalt boete van 220 miljoen euro aan Frankrijk wegens misbruik dominante marktpositie in onlinereclame

De Franse concurrentiewaakhond heeft Google een boete opgelegd van 220 miljoen euro. De techgigant wordt beboet omdat het misbruik heeft gemaakt van zijn dominante marktpositie in de onlinereclamewereld.

De Franse mededingingsautoriteit zei maandag dat Google op oneerlijke wijze bedrijven naar zijn eigen diensten had gestuurd en de concurrentie had gediscrimineerd. ‘Google heeft ermee ingestemd de boete van 220 miljoen euro te betalen en een aantal van zijn praktijken met zelfverwijzing te beëindigen’, aldus de waakhond.

Concurrenten benadeeld

Uit een onderzoek van de regulator blijkt dat Google een voorkeursbehandeling gaf aan zijn DFP-reclameserver, waarmee uitgevers van sites en applicaties hun advertentieruimte kunnen verkopen, en aan zijn SSP AdX listing platform, dat veilingprocessen organiseert en uitgevers in staat stelt hun ‘impressies’ of advertentie-inventaris aan adverteerders te verkopen. Volgens de toezichthouder hebben onder meer de concurrenten van Google daaronder geleden.

‘Dergelijke wanpraktijken hebben de concurrentie op de groeiende onlinereclamemarkt benadeeld, en hebben Google in staat gesteld zijn machtspositie niet alleen te behouden maar ook te versterken’, zei Isabelle de Silva, voorzitter van de Franse mededingingsautoriteit, in een verklaring. ‘Deze sancties en verbintenissen zullen ons in staat stellen om opnieuw een gelijk speelveld te creëren voor alle actoren. Daardoor zal het voor uitgevers ook mogelijk zijn om hun advertentieruimte optimaal te benutten.’

Wijzigingen aan advertentietechnologie

Google liet maandag in een blogartikel weten dat het een aantal wijzigingen zal doorvoeren aan zijn advertentietechnologie. In het artikel belooft de techgigant onder meer meer flexibiliteit voor de gebruikers van Google Ad Manager. ‘We willen zo tegemoet komen aan de veranderende behoeften van onze partners, onder meer door hen in staat te stellen aangepaste prijsregels in te stellen voor advertenties in gevoelige categorieën en door productwijzigingen door te voeren die de interoperabiliteit tussen Ad Manager en advertentieservers van derden verbeteren’, schreef Maria Gomri, juridisch directeur van Google Frankrijk, in de blog.

Het Franse onderzoek kwam tot stand nadat het Amerikaanse News Corp, de Franse krant Le Figaro en de Belgische persgroep Rossel een klacht hadden ingediend tegen Google.

Hoe dan ook treden regelgevers in Europa almaar harder op tegen de grote Amerikaanse techgiganten omdat ze bezorgd zijn dat deze te veel macht uitoefenen over de meer dan 700 miljoen burgers van de EU. Vorige week liet Duitsland bijvoorbeeld weten dat het een onderzoek naar Google wegens mogelijk concurrentieverstorende praktijken heeft uitgebreid.

Lees ook:

Meer