Een aantal eerste keren maandagavond bij Googles moedergroep Alphabet. Voor de eerste keer maakte het bedrijf aparte resultaten van de videodienst YouTube en de clouddivisie bekend en het waren de eerste cijfers onder de nieuwe CEO Sundar Pichai.
Beleggers en analisten waren tevreden met de transparantie van Alphabet. Ze vragen al lang naar aparte resultaten voor YouTube, omdat ze het beschouwen als een belangrijke bron van reclame-inkomsten. Waar ze minder tevreden mee waren, was de beperkte informatie en de resultaten op zich.
De videodienst verdiende 15 miljard dollar aan advertenties in 2019, tegenover 11 miljard in 2018. Die resultaten zijn wel wat onder de lat, want analisten hadden op cijfers tot 25 miljard gehoopt. Maar zonder vergelijkingsbasis is het natuurlijk moeilijk om een goede voorspelling te maken.
Ook het aantal betalende abonnees was niet om over naar huis te schrijven. Pichai sprak van 20 miljoen abonnees voor YouTube Music en Premium en 2 miljoen voor de streamingdienst YouTube TV. Ter vergelijking: Amazon zit aan 55 miljoen abonnees voor zijn muziekdienst en Apple aan 60 miljoen. In totaal brachten de abonnementsinkomsten 750 miljoen dollar op. Pichai wou geen cijfers geven van een jaar eerder. Ook over de winst van YouTube werd met geen woord gerept.
Cloud
Google Cloud, de online opslagdivisie van het bedrijf, stelde ook teleur. De omzet groeide dan wel met 53 procent, maar dat was enorm veel lager dan de groei van de clouddienst van grootste concurrent Microsoft. Diens verkoop steeg met 62 procent in het voorbije jaar. Het is de absolute ambitie van Google Cloud om Microsoft te kloppen.
De totale verkoop van Alphabet kwam uit op 46,08 miljard, tegenover verwachtingen van 46,94 miljard. Dat was wel een groei met 17 procent tegenover het jaar ervoor. De reden lag volgens Alphabet vooral bij wisselkoersschommelingen.
Coronavirus
Ook het coronavirus speelde Alphabet parten. De techgigant moest al zijn fabrieken in China, Hong Kong en Taiwan sluiten door de ziekte, wat de hardwareverkoop in het vierde kwartaal geen goed deed.
Over het algemeen dus geen schitterende resultaten. Beleggers stuurden het aandeel dan ook tot 5 procent lager nabeurs.
Geen goede binnenkomer voor Sundar Pichai. Die nam in december het roer over van Google-oprichters Sergey Brin en Larry Page en is nu CEO van zowel Google als Alphabet. Brin en Page bleven nog wel in de raad van bestuur, maar zijn niet meer betrokken bij het dagelijkse management.