Google Search en Core Web Vitals: wat moet je weten?

Geschreven met input van hipex

Google gaat, wat zij noemen Core Web Vitals (we zullen dat afkorten met CWV), meenemen in de beoordeling van een website. Dat betekent dat die meetwaarden een rol gaan spelen bij het bepalen van waar een website eindigt in de zoekresultaten van een Google search.

Belang

Google hecht enorm veel waarde aan een zo goed mogelijke gebruikerservaring op het internet met de zoekmachine van Google zelf natuurlijk als meest belangrijke. Hoe beter de ervaring van mensen is, des te meer en vaker zal Google gebruikt worden.

User Experience is dus enorm belangrijk en met de introductie van Core Web Vitals probeert Google hier nog meer op in te spelen. De Core Web Vitals moeten er voor zorgen dat websites een nog betere ervaring aan gebruikers gaan bieden.

Welke zijn de Core Web Vitals

De vorige paragraaf ging over het belang van de CWV. In deze paragraaf gaan we in op welke dat zijn:

  • Largest Contentful Paint
  • First Input Delay
  • Cumulative Layout Shift

Largest Contentful Paint (LCP)

De LCP is de tijd die het duurt, vanaf het moment dat de gebruiker de webbrowser de opdracht geeft om een bepaalde website te tonen, totdat het grootste element van de website zichtbaar is op het scherm van de gebruiker. Vaak is dat een foto of video, maar het kan ook een groot tekstblok zijn.

First Input Delay (FID)

De FID heeft betrekking op interactieve websites. Het is de tijd die het neemt totdat een gebruiker een reactie ziet op het klikken op een website. De gebruiker heeft dus de website al voor zich en klikt dan op een knop daarop.

Cumulative Layout Shift

De CLS is de optelsom van de tijden die de uitvoering neemt van onverwachte verschuivingen, die optreden in de presentatie van een webpagina op het beeldscherm van de gebruiker. Google ziet die verschuivingen als onwenselijk.

Het belang

Het is goed om te weten dat een zo goed mogelijke gebruikerservaring bieden altijd al heel erg belangrijk was. Als jij een trage website hebt, zullen bezoekers sneller afhaken, heb je minder conversie en kun je ook dalen in de zoekresultaten.

Om het belang van user experience te benadrukken heeft Google besloten dit nog meer in hun algoritme mee te nemen. Hoeveel waarde hier precies naar toe gaat is nog niet helemaal duidelijk.

Wat wel duidelijk is, als het gaat om het algoritme van Google, is dat andere zaken nog vele malen belangrijker zijn. Denk aan relevantie van de content, backlinks en een duidelijke site structuur (techniek).

Focus dus op wat belangrijk is, en probeer altijd te optimaliseren voor de gebruiker/bezoeker. Dat is uiteindelijk ook wat Google wilt.

Meer