Google lost data over hoe goed landen lockdown opvolgen

Alphabet, het moederbedrijf van Google en Android, heeft rapporten vrijgegeven van de impact van de coronalockdowns in 131 verschillende landen.

De data van Google zijn wellicht de grootste set toegankelijke gegevens die overheden kunnen gebruiken. Om duidelijk te zijn over welke gegevens er gedeeld zijn, heeft Google de rapporten dan ook aan het publiek gedeeld.

De rapporten tonen kaarten die het verkeer op een bepaald moment weergeven aan busstations, winkels en andere bredere categorieën, vergeleken met vijf weken geleden, toen de eerste lockdowns ingingen.

Voor alle duidelijkheid: het gaat dus om geaggregeerde data, verzameld via smartphones, van mensen die hun locatie delen aan hebben staan.

België

In België, waar de lockdown slechts drie weken geleden van start ging, is er 84 procent minder passage in horeca- en entertainmentgebied, zoals winkels.

Er zijn ook 53 procent minder bezoeken aan supermarkten. Omdat veel mensen thuis werken, zijn die wel minder gespreid. Ongeveer de helft van de verplaatsingen naar het werk is weggevallen.

Daarnaast zijn er veel minder mensen in openbaarvervoerhubs te vinden. 76 procent van de passage in busstations, metrostations en dergelijke is weggevallen.

In Italië, een van de landen die het hardst geraakt is door het virus, is de passage in horeca en entertainmentgebieden, zoals restaurants en cinema’s, met 94 procent gezakt. Er wordt 63 procent minder naar het werk gegaan en 90 procent minder naar het park.

En elders?

Ook in de VS is het effect duidelijk zichtbaar. In Californië, de plek waar de eerste lockdown van start ging, kregen recreatieve plekken minder dan de helft van het volk over de vloer. In Arkansas, waar geen lockdown is, viel dat aantal met 29 procent.

Ter vergelijking: in Japan, waar de autoriteiten geen lockdown hebben afgeroepen, is slechts 9 procent van het woon-werkverkeer gestopt.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.