De kosten van zakendoen? Google zou jaarlijks 10 miljard betalen om standaard zoekmachine te zijn

De kosten van zakendoen? Google zou jaarlijks 10 miljard betalen om standaard zoekmachine te zijn
Kent Walker, hoofd Global affairs van Google en Alphabet met de Monopolieman in de achtergrond – Win McNamee/Getty Images

In de Verenigde Staten ging dinsdag een grote mededingingsrechtszaak van start, met Google in de hoofdrol. Volgens Amerikaanse aanklagers zou het bedrijf ieder jaar 10 miljard dollar betalen om de standaard zoekmachine te zijn op zowel telefoons als computers.

Waarom is dit belangrijk?

Dagelijks worden er meer zoekopdrachten gegoogeld dan er mensen op aarde zijn. Google ‘beslist’ wat de gebruiker te zien krijgt, en heeft daarmee een enorme invloed op wat mensen te zien en te horen krijgen.

In het nieuws: De (vermeende) onfrisse marktpraktijken van Google.

Samengevat: De VS vinden dat Google optreedt als een “monopolistische poortwachter van het internet”. Door exclusieve contracten met fabrikanten van telefoons en computers te sluiten, moest gegarandeerd worden dat Google als standaard zoekmachine op de toestellen verschijnt. Oneerlijke concurrentie, volgens de openbare aanklagers.

  • “Het Google van vandaag is een monopolistische poortwachter voor het internet en een van de rijkste bedrijven ter wereld. (…) Gedurende vele jaren heeft Google concurrentiebeperkende tactieken gebruikt om zijn monopolies te behouden en uit te breiden op de markten voor algemene zoekdiensten, zoekadvertenties en algemene tekstreclame – de hoekstenen van zijn imperium”, leest de aanklacht.
  • Google neemt zo’n 89 procent van de zoekmachine-markt voor zijn rekening.
bron: Statista

Bewijslast

De marktdominantie van Google is echter geen bewijs dat het bedrijf de regels gebroken heeft. De aanklagers moeten kunnen bewijzen dat de dochter van Alphabet buiten de lijntjes kleurde. Iets wat Google in de rechtszaal graag benadrukt.

  • “De rechtbank kan niet ingrijpen in de markt en zeggen: ‘Google . . . je hebt het beste product, de beste kwaliteit… maar je mag niet eisen dat je de dominantste wordt’. Dat is een verwerping van de Amerikaanse antitrustwetgeving”, zei John Schmidtlein, de advocaat die Google vertegenwoordigt.
  • Een ander aangehaald argument is Bing, de standaard zoekmachine van Microsoft. Het is de nummer 1 desktop en toch kiest het merendeel van de gebruikers om zelf over te schakelen naar Google. “Naar een andere zoekmachine overschakelen is letterlijk vier keer klikken”, schrijft de BBC.
  • Bovendien, stelt Google, worden de krijtlijnen van de afspraken met bijvoorbeeld Samsung of Apple door die bedrijven zelf opgesteld. Andere zoekmachines zouden evenveel toegang hebben tot het biedproces als Google.
  • Wil het Amerikaanse openbaar ministerie de zaak winnen, is het niet afdoende om te bewijzen dat Google zeer groot is of dat concurrenten maar moeilijk konden opboksen, zei Sean Sullivan, professor in de rechten aan de universiteit van Iowa aan de Financial Times. “Het is aan de overheid om aan te tonen dat Google een monopoliepositie heeft behouden door concurrentiebeperkend gedrag.”

De klacht kwam er onder de Trump-regering in 2020. Onder president Biden werd een nieuwe wind van progressieve ambtenaren aangesteld, meldt FT. De ambitie wordt gekoesterd om de macht van Big Tech aan banden te leggen. (kg)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.