Google geeft ons steeds minder redenen om door te klikken

De zoekrobot Google wijdt bijna de helft van zijn eerste pagina aan eigen producten of samenvattingen van zoekopdrachten die het online vindt, blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse non-profitorganisatie The Markup. Daardoor klikken we niet meer door naar andere sites.

De ambitie van Google was bij zijn oprichting in 1998 om ‘je zo snel mogelijk van de pagina af te krijgen en door te sturen naar de juiste plaats’, volgens mede-oprichter Larry Page.

Die ambitie is duidelijk ietwat aangepast, want tegenwoordig is er geen reden meer om Google te verlaten. Volgens The Markup is 41 procent van de eerste Google-pagina een amalgaam van eigen producten (zoals Google Flights en Google Hotels) of een zogenaamd ‘kennispaneel’, waar alle informatie uit Wikipedia en andere bronnen mooi bij elkaar gebracht wordt in één pancarte.

Advertenties

The Markup zocht zelf op de hersenziekte alzheimer. Na een zoekopdracht via de smartphone komen er eerst vier advertenties die naar partnersites van Google leiden, waarna een pancarte volgt met een uitleg over de ziekte, de symptomen en de mogelijke behandelingen. Daarna, ondertussen zijn we al 36 procent verder, volgt een box met ‘mensen vragen ook’ die u doorstuurt naar andere Google-zoekopdrachten rond hetzelfde thema. En uiteindelijk volgt het eerste ‘normale’ resultaat.

We nemen zelf de proef op de som. Een zoekopdracht op ‘Barcelona’ geeft ons een overzicht van de meest recente wedstrijden van de voetbalclub FC Barcelona, nieuws over de club, zijn plaats in het klassement en een overzicht van de spelers. Ook worden we in één oogopslag doorverwezen naar de Wikipedia-pagina van de club. Er wordt ons ook gevraagd of we eigenlijk zochten naar de stad Barcelona, waar we dan op kunnen doorklikken om op een nieuwe Google-pagina terecht te komen.

Dat is echter niet bij elke zoekopdracht zo. Wanneer we zoeken op ‘malaria’ worden we bij de eerste zoekopdracht meteen doorverwezen naar de site van het Leids Universitair Centrum in Nederland. Maar wanneer we de vertaling van het woord ‘chair’ opzoeken, vult Google Translate ons volledige scherm. In één oogopslag zien we dat het ‘stoel’ is. Dat we het over een Engels woord hebben, heeft Google zelf gedetecteerd. Andere vertaalmachines krijgen geen schijn van kans.

Concurrentie uit de markt

Hoewel dit ontzettend handig is voor de gebruiker, een argument waarmee Google zich constant verdedigt voor de praktijken, zijn andere bedrijven daar minder gelukkig mee. De teneur is dat Google zijn dominantie gebruikt om hen uit de markt te duwen.

Barry Diller, de CEO van de reisgigant Expedia, klaagde vorig jaar dat ‘Google concurreert met zijn adverteerders. En dat is niet goed.’ Expedia en Booking gaven tussen september 2018 en september 2019 samen 6 miljard dollar (5 miljard euro) uit aan advertenties op Google.

En de bedrijven staan niet alleen in hun strijd. Overheden van over de hele wereld hebben de zoekgigant al tot de orde geroepen en boetes opgelegd. De Amerikaanse overheid onderzoekt momenteel zijn reclametak voor misbruik van zijn marktpositie en Europa legde het bedrijf al 8 miljard euro aan boetes op.

Meer