Vernieuwde Google AI Search krijgt veel kritiek van uitgevers

Vernieuwde Google AI Search krijgt veel kritiek van uitgevers
Jakub Porzycki/NurPhoto via Getty Images

Key takeaways

  • Googles AI Mode vervangt traditionele zoekresultaten door AI-samenvattingen, wat leidt tot minder verkeer en inkomsten voor nieuwsuitgevers.
  • Uitgevers klagen over gebrek aan controle en toestemming voor het gebruik van hun content in AI-functies.
  • Advertenties in AI-overzichten genereren inkomsten voor Google, maar verminderen de opbrengsten van uitgevers verder.

Nieuwsuitgevers noemen Googles AI Mode ‘diefstal’. De News/Media Alliance vertegenwoordigt grote uitgevers zoals Condé Nast en Vox Media. Googles AI Mode vervangt traditionele zoekresultaten door een chatbotachtige interface die direct een samenvatting geeft. Uitgevers krijgen hierdoor minder verkeer en inkomsten. Tijdens Google I/O kondigde Google aan dat AI Mode voor alle Amerikaanse gebruikers beschikbaar is, direct in de zoekmachine. Danielle Coffey van News/Media Alliance zegt dat links belangrijk waren voor bezoekers en inkomsten.

Google gebruikt nu content zonder vergoeding. Interne documenten tonen dat Google geen toestemming vraagt aan uitgevers voor gebruik van hun werk in AI-functies. Uitgevers moeten zich volledig uitsluiten als ze niet willen dat hun content in AI-modules verschijnt. Liz Reid van Google Search zei dat per functie opt-out technisch te complex zou zijn.

Grote impact op verkeer en advertentie-inkomsten

AI Mode en AI Overviews zorgen wereldwijd voor onrust onder uitgevers. Deze functies vatten informatie samen, waardoor minder mensen doorklikken naar de originele websites. Sommige uitgevers zagen een daling van 40 procent in unieke bezoekers sinds de uitrol. Experts schatten dat dit kan leiden tot miljarden dollars verlies aan advertentie-inkomsten. De AI-modus ondermijnt traditionele SEO door inhoud te parafraseren en conversationeler te maken. Alleen content die speciaal voor samenvatting is gemaakt, krijgt nog goede zichtbaarheid.

Gebrek aan controle en transparantie zorgt voor frustratie

Uitgevers klagen over het gebrek aan controle over het gebruik van hun content in AI-overzichten. Google heeft voorstellen afgewezen om uitgevers te laten kiezen voor deelname of niet. Google blijft advertenties tonen in AI-overzichten, ook zonder dat gebruikers doorklikken. Dit betekent extra inkomstenverlies voor uitgevers. Het gebrek aan transparantie over doorklikratio’s maakt het moeilijk om de waarde in te schatten. Hierdoor groeit de frustratie onder uitgevers over de dominantie van Google in de online nieuwsmarkt.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00