Goedkope kwaliteitshardware uit China: waarom u (geen) chifi moet kopen

Topkwaliteit voor weinig geld uit China klinkt te mooi om waar te zijn. Maar China HiFi, chifi, of goedkope Chinese hifi, is verrassend goed, als u weet waar te zoeken.

Goede hi-fi, daar kan u een maandloon aan spenderen. Headphones, boxen of een volledige set voor de woonkamer tikken al snel de 500 euro aan. Tenzij u bereid bent om een risico te nemen en voor chifi te gaan.

Wat is chifi?

Chifi is een term die grotendeels slaat op oortjes en headphones. U kan er natuurlijk in België ook voor vijf euro of minder kopen, maar chifi is een heel specifieke branche. Wie op Amazon of Alibaba zoekt, komt op een gegeven moment terecht in een soort grijze zone.

Het gaat dan om merken waar u nog nooit van gehoord heeft, aan dumpingprijzen die op zijn minst ethisch laakbare productietechnieken doen vermoeden. Niemand verwacht van een stel oortjes van zes euro dat ze twee jaar lang hoge kwaliteit leveren.

https://www.instagram.com/p/B3MS5sCpngc/

Daar komen we nochtans in chifi-gebied. Chifi is namelijk gemaakt met exact dezelfde onderdelen als de Boses, Sennheisers en Sony van deze wereld. Die kosten an sich helemaal niet zo veel en dat is waarom chifi zo goedkoop kan blijven.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat u exact hetzelfde product in handen krijgt als de headphones waar u 190 euro voor neertelt. Maar veel van de extra euro’s die u betaalt voor pakweg Sony, verdwijnen in de service-afdeling van het bedrijf.

Goede hardware: het kan

Chifi kan dus opvallend goed zijn als het op hardware aankomt. Het cruciale verschil in termen van kwaliteit zit hem in de build of hoe de oortjes gemaakt worden. De basisonderdelen zijn namelijk bijzonder goedkoop. Enkele honderden schelpjes kosten nauwelijks een euro.

Dan moeten ze natuurlijk nog in elkaar gezet worden. Dat gebeurt in het equivalent van een sweatshop. Mensen zonder ervaring zetten, vaak met de hand, de oortjes in elkaar. Terwijl high-end merken robots en jaren expertise hebben, kan u dus een exemplaar krijgen dat met eenvoudige superlijm in elkaar is gezet.

https://www.instagram.com/p/B5YyUKXIsZp/

Er zijn twee soorten chifikopers. De eerste soort is hardwarefanaat maar kan de prijs van een kwaliteitsmerk niet betalen. Zij vinden het niet erg dat een stel headphones slechts enkele weken of maanden meegaat, want chifi kost toch zo goed als niets.

Chifi-unicorns

Een ander soort chifikoper maakt er een sport van om onder de massa’s slechte Chinese import het ultieme paar te vinden. Dat ene paar dat tien euro kost, met de hardware van een paar dat 300 euro kost. Het ene paar dat ook na een jaar of twee nog steeds in één stuk is.

Die fanatici vindt u op fora voor audiofielen, die met plezier details over kabels, bereik, hertz en dergelijke uitwisselen. Onverstaanbaar voor de leek, maar de conclusies kan u vaak lezen op reviewwebsites.

https://www.instagram.com/p/B5ASqpKooCa/

Als er dan toch eens zo een unicorn-paar opduikt blijft het een kwestie van gokken als u ze bestelt. Want vaak hebben chifibedrijfjes van elk paar oortjes slechts een beperkte oplage beschikbaar. Zij krijgen de onderdelen namelijk ook maar sporadisch te pakken.

Maar stel nu dat u een paar bestelt dat bij aankomst reeds niet werkt of dat het na enkele weken begeeft? Vaak heeft u die gekocht bij een goedkope online winkel en moet u daarheen voor een terugbetaling. Vaak kunnen zij echter niets voor u betekenen. Daar wringt het schoentje.

Service

Zelf iets inbrengen tegen een chifimaker is geen evidentie. Meestal zijn chifiproducenten een veredelde loods met een Alibaba-account. Van een klantendienst, directie of zelfs telefoonnummer is geen sprake. De kans is zelfs bestaande dat het bedrijf al verhuisd of opgedoekt is tegen dat uw oortjes geleverd zijn.

Op die service heeft u nochtans wel recht, zegt de Europese wetgeving en de Belgische FOD Economie. ‘Volgens de Europese regels heeft u het recht op twee jaar garantie voor elektronica’, zegt Chantal De Pauw van de dienst aan onze redactie. ‘U zou dus in principe uw kapotte paar oortjes kunnen terugsturen en een nieuw paar moeten krijgen.’

https://www.instagram.com/p/B462DqNpwnN/

In mei van dit jaar protesteerden zes consumentenorganisaties bij het Europees Commissariaat voor Consumentenbescherming om ervoor te zorgen dat klanten in Europa die rechten ook kunnen uitoefenen. Specifiek doelden ze daarmee op producten die uit China komen en via AliExpress geleverd worden.

Volgens De Pauw zijn er momenteel geen plannen om die grotere websites aan te pakken. Europa lobbyt voor meer controle op chifi en consorten. ‘Maar zoveel klachten over kwaliteit krijgen we eigenlijk niet’, zegt De Pauw. ‘Eerder over niet geleverde goederen.’

Verwachtingen gebruikers

Daarnaast stelt De Pauw dat het merendeel van de klanten bij Alibaba of Aliexpress ‘weet dat ze voor vijf euro geen hoge kwaliteit mogen verwachten.’ Dat lijkt ook meteen het winstmodel van chifi te zijn: geen kwaliteit, geen probleem.

Er zijn, naast de vele onbetrouwbare bedrijfjes, enkele uitzonderingen. Zij verzamelen met een vaak accidenteel uitzonderlijk goed gemaakt paar de fondsen voor nieuwe, kwaliteitsvolle producten. Vaak ontwikkelen zij daarbij ook een klantenservice, R&D-afdeling en worden ze dus een legitiem bedrijf. Dat betekent wel dat de prijzen omhoog gaan; in plaats van tien euro voor de specs van een paar dat 300 euro kost, zal u misschien al 120 euro betalen.

Namaak

Daarbij blijft de vraag naar namaak belangrijk. Chifi, zelfs als het een succesvol bedrijf betreft, is namelijk gestoeld op het kopie-principe. De aanleveringsbedrijven van grote bedrijven verkopen door aan chifiproducenten. Of een oortje met dezelfde hardware een namaakoortje is, daar breekt momenteel (nog) niemand het hoofd over.

Meer
Lees meer...
Markten